interview

Adecco-topman Alain Dehaze: ‘Freelancers vormen gigantische markt'

©Tim Dirven

‘De markt van de freelancers is drie keer groter dan die van de uitzendkrachten.’ Die markt veroveren is de ambitie van Alain Dehaze, de Belgische topman van Adecco, ’s werelds grootste uitzendgroep.

Een kwartier. Dat is de tijd die we van Alain Dehaze mogen inpalmen voor een gesprek. De 54-jarige, perfect drietalige handelsingenieur is een van de 15 Belgische CEO’s die furore maken aan de top van een buitenlandse multinational. Meer nog: Dehaze staat helemaal bovenaan op dat lijstje, voor Dirk Van De Put bij de Amerikaanse snoepgoedgigant Mondelez en Jean-François van Boxmeer bij de Nederlandse brouwerij Heineken. In september 2015 volgde hij een andere Belg, Patrick De Maeseneire, op aan het hoofd van het Zwitserse The Adecco Group, de grootste uitzendgroep ter wereld, met een omzet van 22,7 miljard euro en wereldwijd 33.000 werknemers.

Belgische managers zijn flexibeler, omdat ze minder chauvinistisch zijn dan de Britse of de Franse. Misschien is ons ego wat minder groot.
alain dehaze
CEO the adecco group

Dehaze is in Brussel op uitnodiging van het Verbond van Belgische Ondernemingen. Hij komt van gedachten wisselen over de arbeidsmarkt van morgen. Een blitzbezoek is het. Hij toert al twee weken door Europa, bijna dagelijks in een ander land. ‘Volgende week vlieg ik naar de Verenigde Staten. Maar morgen ga ik nog eens even terug naar Zurich, waar ik woon en mijn kantoor is’, zegt hij lachend. ‘Weet je wat de grootste uitdaging is voor mij? Fysiek topfit blijven. Mijn dagelijkse work-out om 6 uur ’s morgens is me heilig.’

De uitzendsector groeit als kool, wat wijst op een toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt. De vakbonden klagen dat daardoor de sociale bescherming van de werknemers wordt afgebouwd, zoals onlangs nog in de discussie rond de koerierdienst Deliveroo.

Alain Dehaze: ‘Het is nu eenmaal wat bedrijven én jonge werknemers willen: meer flexibel inzetbare mensen voor de ene, een beter evenwicht tussen werk en privé en meer onafhankelijkheid voor de andere partij. 54 procent van de jonge generatie kiest bewust voor flexi-jobs, zo blijkt uit onderzoek.’

 

  • 54 jaar.
  • Studeerde af als handelsingenieur aan de ICHEC Brussels Management School.
  • Klom op bij de merkengigant Henkel en het schoonmaakbedrijf ISS.
  • Kwam in 2000 in de uitzendsector als managing partner bij Creyf’s Interim.
  • Na functies bij andere uitzendbedrijven Solvus en USG People kwam hij in 2009 bij The Adecco Group terecht.
  • In 2015 volgde hij daar de Belg Patrick De Maeseneire op als CEO.

‘Tegelijk begrijp ik de kritiek en het belang van de sociale zekerheid. En dat is precies wat een bedrijf als Adecco aanbiedt, onder verschillende vormen. Voor sommige profielen als IT en engineering schrijven we ze zelfs in op onze eigen payroll en detacheren we ze naar onze bedrijfsklanten. Maar ook in het klassieke uitzendwerk investeren we in de tewerkstelbaarheid van mensen door training en opleiding. In Frankrijk heeft 40 procent van onze uitzendkrachten na gemiddeld 24 maanden een vaste baan te pakken.’

‘We hebben het dan nog niet eens over die sterk groeiende, nieuwe wereld van de freelancers, rond Uber, Deliveroo, Airbnb, enzovoort. 30 procent van de werkenden in de VS is een freelancer.’

Daar moeten we volgens veel Europeanen nu net niet naartoe, als het aankomt op sociale bescherming.

Dehaze: ‘Ook in Europa groeit het. Er zijn al 2 miljoen freelancers in het Verenigd Koninkrijk, 4 miljoen in Italië, 800.000 in Frankrijk. In Frankrijk kiest 47 procent van de afgestudeerden van hogescholen en universiteiten voor een zelfstandigenstatuut. En dat geldt ook voor wie een minder hoog diploma heeft.’

‘Precies daar ontbreekt de juiste omkadering om die zekerheid aan te bieden. Die omkadering kan van ons komen. Daarom hebben we samen met Microsoft een digitaal platform ontwikkeld, niet alleen om vraag en aanbod tussen freelancers en bedrijven te organiseren, maar ook om ervoor te zorgen dat hun sociale bijdragen worden betaald of hun pensioen wordt opgebouwd.’

‘Het is een gigantische markt voor ons: er zijn nu al wereldwijd drie keer meer freelancers dan uitzendkrachten. De uitzendmarkt is 370 miljard dollar waard, die van de freelancemarkt meer dan 1.000 miljard dollar. Frankrijk is het proefterrein voor ons platform, onder het aparte merk YOSS (Your Own boSS, red.). Binnenkort rollen we dat wereldwijd uit. België komt in 2018 of 2019 aan de beurt.’

De uitzendmarkt is 370 miljard dollar waard, die van de freelancemarkt meer dan 1.000 miljard dollar.
Alain Dehaze
CEO The Adecco Group

‘In België hebben we de helft van Beeple overgenomen, een start-up die de hr-aspecten van alle medewerkers bij grote events opvolgt: voetbalmatchen, concerten, grote festiviteiten... Op de app kan je alles digitaal opvolgen: wie, wanneer en waar wordt ingezet, hun contract, de betaling van de sociale lasten, enzovoort.’

Eigenlijk is dat het antwoord van de multinational die gedisrupteerd wordt. De essentie van Deliveroo of Uber is immers dat ze intermediaire spelers, zoals uitzendkantoren, overbodig maken.

Dehaze: ‘Ja en nee. Eén voorbeeld: wij doen de volledige uitbetaling van al wie werkt voor Didi, de Chinese variant van Uber. 80.000 chauffeurs per dag. Dankzij de technologie heb je een directe relatie tussen vraag en aanbod, maar tegelijkertijd vergt dat veel omkadering. Daarin zien wij onze rol. Technologie biedt ons fantastische kansen.’

  • Zwitserse uitzend- en hr-groep.
  • Omzet 2016: 22,7 miljard euro.
  • 33.000 werknemers.
  • Zet elke dag 700.000 mensen aan het werk, in 60 landen wereldwijd.

 

Toch klinkt het een beetje zoals de grote, gevestigde Franse hotelgroep Accor die als antwoord op de disruptor Airbnb een apart platform opricht voor zijn eigen kamers. Slaat dat concept echt wel aan?

Dehaze: ‘Het grote verschil is: bij ons gaat het niet om hotelkamers, maar om mensen. De processen, zoals bijvoorbeeld de prescreening van sollicitanten, kan je makkelijk automatiseren, onder meer met artificiële intelligentie. Dat helpt ons om onze productiviteit te verhogen en, ja, zelfs om door te breken op markten waar we nog niet zaten, bijvoorbeeld die van de freelancers. Maar uiteindelijk gaat het erom mensen aan te voelen en hen te begeleiden. Dat is onze specialiteit.’

Uit studies zou blijken dat het de komende decennia door de robotisering en de digitalisering onmogelijk wordt om iedereen nog een job te geven.

Dehaze: ‘In de Verenigde Staten werkte in het begin van de vorige eeuw 40 procent van de actieve Amerikanen in de landbouw. Vandaag is dat nog maar 2 procent. De productiviteit is zo verhoogd dat dat genoeg is om alle monden te voeden. Betekent dat dat die 38 procent anderen werkloos zijn geworden? Nee. Er zijn heel wat nieuwe industrieën ontstaan waar die mensen aan de slag konden en kunnen. Er zullen dus nieuwe jobs komen die we vandaag nog niet kennen, maar de grote uitdaging is om beide evoluties, het verdwijnen van jobs door disruptie en het ontstaan van nieuwe industrieën, gelijke tred met elkaar te laten houden. Daarom is bijscholing en opleiding zo belangrijk.’

Er staan nogal wat Belgen aan het hoofd van grote buitenlandse multinationals. Hebt u een zicht op wat hun troeven zijn?

Dehaze: ‘Een Belgische manager heeft een concurrentieel voordeel. Hij is niet alleen meertalig, maar ook multicultureel, vindt zijn weg tussen het Angelsaksische noorden en het Latijnse zuiden van Europa. We komen ook uit een klein land, waardoor je bij voorbaat al sneller naar het buitenland moet voor je werk. We zijn ook flexibeler, misschien wel omdat we minder chauvinistisch zijn dan de Britten of de Fransen. Misschien is ons ego wat minder groot.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect