Amazon deelt Amerikaanse supermarkten nieuwe tik uit

©Photo News

De e-commercereus start een prijzenoorlog onder de grootste supermarktketens.

De Amerikaanse e-commercereus Amazon heeft de verrassende overname van de supermarktgroep Whole Foods nog maar net afgerond of het zorgt alweer voor een stunt in de sector. Amazon zal vanaf maandag de prijzen verlagen van de best verkopende producten in de rekken van Whole Foods. 

Vooral de trendy producten waarmee Whole Foods de voorbije jaren een reputatie van 'hipsterwinkel' heeft opgebouwd, worden goedkoper: van bio-avocados en zalm tot bio-appels en kip aan het spit.

Amazon benadrukt dat het niet gaat om een eenmalige stunt. De komende maanden mogen klanten van de yuppiesupermarkt zich nog aan een pak meer prijsverlagingen verwachten, is de boodschap. 

Aspergewater

Met die maatregel wil Amazon de kritiek pareren dat Wholefoods zijn 'hipsterfood' aan veel te hoge prijzen slijt. Twee jaar geleden tikte de consumentenwaakhond van New York de keten nog op de vingers omdat het systematisch te veel aanrekende voor bepaalde producten.

Whole Foods moest recent nog flesjes met aspergewater uit de rekken halen na kritiek op de hoge prijzen. ©marielle_Wakim_instagram

Niet zo heel veel later werd Whole Foods de risee op sociale media nadat het kleine flesjes 'aspergewater' aan zes dollar verkocht. Whole Foods zag zich genoodzaakt de flesjes uit de rekken te halen. 

Schokgolf

Maar wellicht belangrijker is de impact van Amazons beslissing op de retailsector in de Verenigde Staten. Het nieuws komt hard aan bij beleggers in de andere Amerikaanse supermarkten, die vrezen voor een prijsoorlog.

Op Wall Street staan de aandelen van concurrenten als Kroger , Target  en Wal-Mart onder druk. Het valt ook af te wachten hoe Ahold-Delhaize  vrijdag zal reageren op de Brusselse beurs. De Belgisch-Nederlandse groep haalt meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten. 

Amazon joeg in juni een schokgolf door de retailbranche door aan te kondigen dat het Whole Foods ging over nemen voor omgerekend 12,3 miljard euro. Als e-commercereus had Amazon al heel wat marktaandeel afgesnoept van de klassieke retailers. Door Whole Foods in te palmen kan Amazon die klassieke spelers nu ook pijn doen op hun eigen terrein. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect