Autodeelbedrijf Zipcar verlaat Brussel

Zipcar kwam ruim twee jaar terug naar Brussel met een vloot van 250 autodeelwagens. ©BELGA

De dochter van het Amerikaanse autoverhuurbedrijf Avis Budget biedt vanaf maart geen autodeeldiensten meer aan in Brussel.

Zipcar kwam in de herfst van 2016 naar de hoofdstad. Het deed dat nadat de Brusselse regering het model had gelegaliseerd waarmee gebruikers overal op straat een deelauto konden oppikken of terugzetten. De groep zag het meteen groots en lanceerde een vloot van 250 deelauto's.

Maar nu laat Zipcar in een bericht aan zijn klanten weten dat het vanaf maart zijn diensten stopzet in Brussel. Vanaf 28 februari om middernacht is het niet meer mogelijk een Zipcar-wagen te reserveren en alle bestaande lidmaatschapscontracten worden dan afgesloten. 

Brussel is geen unicum: het moederbedrijf Avis Budget heeft besloten om ook in Parijs en Barcelona niet langer autodeeldiensten aan te bieden. Bij moederbedrijf Avis Budget was tot dusver niemand bereikbaar voor verdere commentaar op de beslissing om in Brussel de stekker te trekken uit het Zipcar-project.

DriveNow

Winstgevend was de groep nog niet. Cijfers voor 2017 zijn er nog niet. Maar in 2016, het jaar waarin Zipcar debuteerde in België, dook de groep door de oprichtingskosten voor 1,6 miljoen euro in het rood. Hoeveel gebruikers Zipcar Belgium na twee jaar telde, wilde Avis Budget nooit bekend maken. 

Dat Zipcar er nu de brui aan geeft, doet alleszins vermoeden dat de vraag naar autodelen in Brussel veel kleiner blijkt dan gehoopt. Tot die vaststelling kwam concurrent DriveNow, het dochterbedrijf van BMW dat 300 BMW's en Mini's verhuurt in Brussel, eerder al. Afgelopen zomer bleek dat DriveNow een verlies van 3,25 miljoen euro had geleden in 2017. Slechts 26.000 klanten schreven zich in op het platform, terwijl de groep er 60.000 nodig heeft om rendabel te zijn. 

Na het vertrek van Zipcar zal Brussel nog vier autodeelsystemen tellen. Naast DriveNow zjin dat ZenCar, Cambio, en Ubeqoo, een dochter van het Franse EuropCar. In tegenstelling tot de auto's van DriveNow en Zipcar moeten gebruikers van die drie platformen hun wagens achteraf wel terugbrengen naar een vast station op verschillende locaties in de stad.

De Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) zegt in een reactie aan het persagentschap Belga dat hij Avis Budget om uitleg zal vragen over het vertrek van Zipcar Brussels. Toen Zipcar twee jaar van start ging in de hoofdstad, uitte Smet nog de hoop dat Brussel zou uitgroeien tot de 'hoofdstad van het autodelen'. Met het vertrek van Zipcar lijkt het weer een pak moeilijker geworden om die ambitie ooit waar te kunnen maken. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect