Aviapartner verkoopt vrachtactiviteiten Schiphol

Aviapartner op Schiphol ©Bram Budel / Hollandse Hoogte/Hollandse Hoogte

De Belgische luchthavenafhandelaar Aviapartner heeft zijn cargodivisie op de Amsterdamse luchthaven verkocht. Dat past in de nieuwe strategie om zich te focussen op passagiers.

Het Arabische Dnata, een van de grootste leveranciers van diensten voor de luchtvaart, neemt de vrachtafhandelingsactiviteiten van Aviapartner op Schiphol over. Dat maakten het bedrijf uit Dubai en Aviapartner woensdag bekend. De overgenomen faciliteiten omvatten naast de volledige Cargo Handling Operations, ook het Schiphol Animal Centre, het Temperature Control Centre en de Freighter Ramp Handling. Aviapartner beschikt in Amsterdam over 44.000 vierkante meter opslagruimte voor vracht.

Aviapartner zegt dat deze transactie past in de uitvoering van zijn strategie om zich helemaal toe te spitsen op het afhandelen van passagiers (bagageverwerking, check-in, boarding...). Eerder al deed het zijn vrachtactiviteiten op Parijs CDG (20&3) en op Frankfurt (2014) van de hand. In mei verwierf Aviapartner een licentie voor passagiersafhandeling op 7 Spaanse luchthavens. De Belgische groep kwam begin dit jaar in handen van de private-equitygroep H.I.G. Capital. CEO Laurent Levaux behield een minderheidsbelang.

Zware verliezen

Op Brussels Airport concurreert Aviapartner met Swissport, 's werelds grootste aanbieder van luchthavendiensten. Opmerkelijk is dat Aviapartner Belgium nog steeds geen jaarrekening over 2014 heeft ingediend bij de balanscentrale van de Nationale Bank. Dat moet nochtans ten laatste 7 maanden na het einde van het boekjaar. Aviapartner heeft zelfs de jaarrekening van 2013 nog niet neergelegd. Die van 2012 werd ingediend in november 2014. Swissport Belgium heeft zijn rekening 2014 twee weken geleden neergelegd.

Uit dat laatste document blijkt dat de concurrentie, alvast op Zaventem, moordend is. Swissport Belgium leed over de periode 2013-2014 een gecumuleerd nettoverlies van meer dan 16 miljoen op een jaarlijkse omzet van circa 80 miljoen. Naar Aviapartner hebben we het raden, de jaarrekening van 2012 gaf een nettoverlies van 5,4 miljoen euro te zien. Rekening houdend met de felle prijzenslag, is het waarschijnlijk dat ook voor Aviapartner 2013-2014 behoorlijk verlieslatend was.

In Brussel mogen maar twee bedrijven werken op de tarmac, het Britse Menzies probeert al jaren de wetgever te overtuigen een derde licentie toe te kennen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content