BePark wil lege parkeerplaatsen opvullen

BePark beheert naar eigen zeggen 350 parkings in België en Frankrijk. ©Document BePark

De Brusselse start-up BePark krijgt 3 miljoen euro kapitaal om zijn businessmodel – een soort Airbnb voor private parkeerplaatsen – sneller uit te rollen.

BePark werd in 2011 opgericht met de belofte het ‘off-street parkeren’ te doen groeien. Het idee: parkeerplaatsen die vaak leeg staan - bijvoorbeeld bij kantoren, supermarkten of woningen - beter laten renderen door ze te verhuren aan automobilisten die een parkeerplaats zoeken. Die laatsten kunnen online een plaatsje boeken.

17.000
Parkeerplaatsen
BePark beheert 17.000 parkeerplaatsen in België en Frankrijk.

BePark kwam traag op gang en boekte al elk jaar sinds de oprichting verlies, maar geeft nu aan dat zijn model nu toch meer tractie krijgt. Om het snel uit te breiden krijgt het bedrijfje 3 miljoen euro van een 'Luxemburgs fonds'.

Meer details over de financiering geeft het bedrijf niet. Achter BePark gaan enkele vermogende zakenmensen schuil, zoals Roland Vaxelaire, een telg uit de familie die vroeger de warenhuisketen GB (later verkocht aan Carrefour) in handen had, en Grégoire de Streel, destijds de medeoprichter van Keytrade en Skynet.

Supermarkten

BePark is vooral bekend als het bedrijf dat 's nachts de parkeerplaatsen van supermarkten doorverhuurt, maar het werkt ook samen met vastgoedeigenaars en met bedrijven. ‘Na een moeilijke start in de zoektocht naar een levensvatbaar bedrijfsmodel’ beheert BePark nu meer dan 350 parkings in België en Frankrijk, goed voor meer dan 17.000 plaatsen.

Tegen volgend jaar wil BePark zijn team verdubbelen tot 60 medewerkers, verdeeld tussen Parijs en Brussel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect