Belg koopt Amerikaans opleidingsbedrijf met hulp van Frère-fonds

De Belg Jurgen Heyman werd in 2011 hoofd van de Europese divisie van Sales Performance International, een van de grotere opleidingsbedrijven voor verkopers. ©Wouter Van Vooren

De Belgische salesgoeroe Jurgen Heyman koopt een van ’s werelds belangrijkste trainingsbedrijven voor verkopers. Voor de managementbuy-out krijgt hij hulp van Kartesia, een fonds waarin ook Frère investeert.

Een miljoen verkopers heeft het Amerikaanse SPI al opgeleid en gecoacht sinds het in 1988 werd opgericht door de intussen 64-jarige Keith Eades. De Amerikaan geldt als een goeroe in de training van verkopers en heeft tal van bestsellers over het thema op zijn naam staan.

20 miljoen euro
omzet
Hoewel de omzet van SPI met 20 miljoen euro niet astronomisch hoog is, is SPI een van de marktleiders in zijn niche wereldwijd.

In 2011 werd de Belg Jurgen Heyman hoofd van de Europese afdeling van SPI. De 56-jarige ingenieur bouwde het bedrijf mee uit tot een van de belangrijkste spelers in zijn sector, met enkele van de grootste bedrijven ter wereld als klant (onder meer Philips, MasterCard, Huawei, Kyocera, ThyssenKrupp, Merck, Orange). SPI heeft vestigingen in Charlotte (VS), Zaventem, Londen, Sjanghai, Peking en Darmstadt. Er werken 175 mensen.

Geldschieter

‘Vorig jaar ging Keith op zoek naar een overnemer voor zijn bedrijf', vertelt Heyman. 'Ik was intussen operationeel directeur (COO) geworden. Samen met de financieel en de technologiedirecteur ging ik op zoek naar een geldschieter die ons wilde helpen met een managementbuy-out.’

Daarbij kwam Kartesia in beeld, een Europees investeringsfonds waarin ook GBL van de Waalse miljardair Albert Frère investeert. Het bedrag dat de nieuwe aandeelhouders op tafel leggen, is niet bekend.

Hoewel de omzet met 20 miljoen euro niet astronomisch hoog is, is SPI een van de marktleiders in zijn niche wereldwijd. ‘Onze grootste concurrenten zijn ongeveer zo groot als wij. De markt van sales training is dus nog zeer versnipperd. Daar willen we de komende jaren van profiteren om te groeien. Overnames horen daar zeker bij.’

Showpad

Tegen eind 2020 wil Heyman de omzet verdubbelen, vooral door mee te surfen op de trend van ‘sales acceleratie’. Dat slaat op de verbetering van de verkoop door middel op technologische software die verkopers begeleidt. De software komt van grote jongens als Salesforce en SAP, maar ook van kleinere Belgische spelers als Teamleader en Showpad, waarmee SPI vandaag al een alliantie heeft. ‘Door klassieke methodische training te combineren met technologie kunnen we onze winst zelfs meer laten groeien dan de omzet’, stelt Heyman.

Er komen de komende twee jaar ook vestigingen bij in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Brazilië, China en Japan. Dat gaat gepaard met een personeelsuitbreiding van 80 medewerkers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content