Bpost doet beter dan verwacht

Bpost verwerkt steeds meer pakjes en steeds minder brieven. ©doc

De omzet en de winst van postbedrijf Bpost lagen in het derde kwartaal hoger dan waarnemers hadden voorspeld.

De omzet van Bpost  steeg 0,9 procent naar 881,5 miljoen euro. Terwijl analisten de lat hadden gelegd op 868,3 miljoen euro.

Diezelfde waarnemers rekenden erop dat de genormaliseerde bedrijfswinst (ebit) zou eindigen op 32,4 miljoen euro. Maar met 38,3 miljoen doet Bpost beter. Het gaat wel om een daling van bijna 18 procent op één jaar tijd.

Tarieven verhogen

Doordat mensen en bedrijven papieren brieven steeds vaker inruilen voor digitale communicatie, daalde het aantal verstuurde brieven met 7,8 procent. Daarom verhoogde Bpost zijn tarieven. Zo kon het posbedrijf het omzetverlies van de brievenafdeling beperken tot 1,6 procent naar 486 miljoen euro. 

-7,8%
Briefvolume
Het aantal verstuurde brieven daalde met 7,8 procent

De Bpost-bodes leveren steeds minder brieven, maar steeds meer pakjes. De omzet van de pakjesdienst in Europa en Azië steeg 6,1 procent. Het Nederlandse dochterbedrijf Dynalogic heeft het goed gedaan, meldt het Belgische postbedrijf.

De Amerikaanse dochter Radial blijft klanten verliezen, maar de omzet bleef in het derde kwartaal stabiel op 241,4 miljoen euro. De stabilisatie is te verklaren door gunstige dollarwisselkoersen.

De groep blijft verlieslatend. Het bedrijfsverlies bedroeg 8,6 miljoen euro.

Nieuwe CEO

Eerder woensdag raakte bekend dat G4S-topman Jean-Paul Van Avermaet de nieuwe CEO wordt van Bpost. Hij volgt in februari Koen Van Gerven op.

Er zijn nog andere veranderingen in de directie. Luc Cloet wordt de nieuwe directeur brievenpost. Kathleen Van Beveren wordt de verantwoordelijke voor de pakjesdienst in Europa en Azië. Haar Amerikaanse evenknie wordt Henri de Romrée.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect