Advertentie
reportage

‘Elk van onze 250 kantoren is een kmo'

‘Digital talent hunter' Esther Matton: ‘Via LinkedIn vinden we veel boeiende profielen.' ©Wim Kempenaers

Doorgedreven opleiding, kantoren die kleine kmo’s zijn, de keuze voor apps en Linked-In als rekruteringskanalen, een buitenlandse expansie. Het zijn maar enkele van de ingrediënten van het groeiverhaal van Accent Jobs. ‘Ik ben als kantoorverantwoordelijke een zelfstandige in loondienst.’

Het is muisstil wanneer we het kantoor van Accent Jobs in hartje Gent binnenstappen. Enkele jongedames zitten gebogen over hun dossiers aan hun bureau. Voorlopig nog geen sollicitanten op de vloer. In deze ‘werkwinkel’ zitten de zogenaamde hr-consultants, Accent-medewerkers die in contact staan met kandidaat-uitzendkrachten, de zogenaamde binnendienst. Lynn Geerinck werkt er intussen twee jaar en is opgeklommen tot senior hr-consultant. ‘Ik ben vooral bezig met het interviewen, testen en onderzoeken van binnenkomende kandidaten. Maar we doen ook opvolggesprekken, zodra de persoon in dienst is. Dan is het van belang om de klanten-bedrijven goed te kennen. Twee keer per dag zit ik samen met mijn kantoorverantwoordelijke en de andere consultants. Zij kennen de bedrijfscultuur van de klanten goed.’

Goede consultants zijn ook belangrijk vanuit de specifieke aanpak van Accent. Het bedrijf, dat in 1995 werd opgericht door Conny Vandendriesche en Philippe Cracco en intussen een onderdeel is van de grotere groep The House of HR, mikt steeds meer op de vele Vlaamse kmo’s, die ‘vaak geen eigen hr-manager in huis hebben’, zo klinkt het. ‘Die rol van expert willen wij spelen, om zo met die kmo’s een langetermijnrelatie op te bouwen’, legt Joke Lybeert uit, die het Accent-kantoor in Ninove leidt. Dat doe je maar met uitzendkrachten die zo goed mogelijk aansluiten bij de behoefte van de klant.’

DEME, Accent Jobs, B&R Bouwgroep en Renson. Op 20 oktober mag een van deze vier Vlaamse bedrijven zich Onderneming van het Jaar noemen. De Tijd ging praten met telkens vier gedreven werknemers die - de voeten in de klei - gestalte geven aan de succesvolle aanpak van de genomineerden. Vandaag: Accent Jobs.

‘Jobs met optie vast’, is een term die daarbij als een mantra optreedt. ‘Voor mensen die in april 30 dagen lang paaseitjes moeten inpakken, moet je niet bij ons zijn’, aldus Lybeert. ‘80 procent van de mensen die we aan een job helpen, heeft op termijn een vast contract. We willen de bedrijven de flexibiliteit van uitzendarbeid bieden - we rekenen enkel de gepresteerde uren - samen met de kwaliteit van een selectiekantoor.’

De evolutie van een ‘interimkantoor’ naar een ‘uitzend-selectiekantoor’ moet je volgens Lybeert zien binnen de veranderde wetgeving. ‘Door het eenheidsstatuut arbeiders-bedienden worden de opzegperiodes langer en valt de proefperiode weg. Dat maakt dat bedrijven op zoek zijn naar alternatieven. En dat vinden ze in de uitzendarbeid.’ Ook de wettelijke schotten die bestonden tussen detachering, interimarbeid, werving&selectie en headhunting vallen stilaan weg.

Sociale media

‘Om te begrijpen wat bedrijven nodig hebben, moeten onze mensen vooral goed kunnen luisteren’, vindt David Engelen, quality sales manager die instaat voor de opleiding van Accent’ers bij de Construct-afdeling. ‘Al onze medewerkers krijgen 22 dagen opleiding per jaar. Zo willen we talent aantrekken en houden.’

80 %
Volgens Accent Jobs heeft 80 procent van de mensen die via dit kantoor een tijdelijke baan vinden, op termijn ook een vast contract.

Daarnaast kunnen medewerkers bij Accent terecht bij externe opleidingsorganisaties, zoals Krauthammer, een internationaal gerenommeerd trainingsinstituut, of bij de Vlerick Business School. Bij deze laatste kwamen David Engelen en Eline David een jaar geleden op het idee van de SWOP, een app waar werkzoekenden heel snel een groot aantal vacatures kunnen beoordelen. De app werkt een beetje zoals bij Tinder: swipen naar rechts betekent dat je de job wel ziet zitten, naar links helemaal niet. ‘Met dat verschil dat elke positieve swipe door ons binnen de 48 uur wordt beantwoord’, zegt Engelen. ‘Er zitten 6.000 vacatures in de app. In de elf maanden dat de app bestaat, is hij al 13.000 keer gedownload en hebben al 720 mensen een job gevonden via SWOP.’

De ‘war for talent’ bij kmo’s scherpt ook op andere domeinen de innovatie aan. Zo wordt LinkedIn steeds nadrukkelijker een rekruteringskanaal. ‘Digital talent hunter’ Esther Matton is een van de vier Accent’ers die voortdurend de sociale media screent op geschikte profielen in finance en logistiek, marketing en verkoop, en IT. ‘We beschikken over een zoekmachine om via LinkedIn profielen uit te filteren en uit te nodigen voor een gesprek. Als een soort headhunting, ja. 80 procent van de mensen op LinkedIn is passief werkzoekend. Daarvan is opnieuw 80 procent open om nieuwe carrièrekansen te bespreken.’

Joke Lybeert startte een kantoor in Ninove: 'Ik beheer zelf mijn budget.' ©Wim Kempenaers

Volgens Lynn Geerinck maakt de doorgedreven aandacht voor opleiding dat elke medewerker de kans krijgt op te klimmen in de organisatie, van junior consultant, helemaal onderaan, tot regiomanager aan de top. 25 procent van de Accent’ers is dan ook doorgegroeid in 2014. ‘We krijgen daarbij veel vrijheid om zelf ideeën uit te werken’, voegt Engelen daaraan toe. ‘Neem nu de huidige general manager van Accent Construct, de divisie die instaat voor rekrutering in de bouw. Toen zij was opgegroeid tot regiodirecteur voelde zij in haar praktijk dat er een enorme markt braak lag in de rekrutering van bouwvakkers. Met dat idee is ze naar onze CEO gestapt. Negen jaar later is Accent marktleider in de bouwsector.’

‘Die zin voor initiatief komt ook voort uit de vrijheid die we hier krijgen’, zegt Lybeert. ‘Als kantoorverantwoordelijke moet ik mijn eigen budget beheren. Als een zelfstandige in loondienst. Hoe ik dat doe, kies ik zelf, zolang ik maar mijn brutomarge haal. Ik ben in februari van nul gestart met een nieuw kantoor in Ninove. We stellen nu 45 mensen tewerk en realiseren een dagomzet van 9.000 euro. Elk van onze 250 Belgische kantoren is op zich een kmo.’

Opleiding, autonomie, innovatie door sociale netwerken in te zetten, het zijn de elementen van een cocktail die Accent de voorbije jaren geen windeieren heeft gelegd. Met zijn 250 kantoren - 40 meer dan vorig jaar - blijft Accent Jobs het grootste netwerk van uitzendkantoren in België.

Opgericht in 1995 door Conny Vandendriessche en Philippe Cracco.

  • CEO: Jérôme Caille.
  • Sinds 2012 voor 70 procent in handen van het Franse investeringsfonds Naxicap.
  • Omzet 2015: 650 miljoen euro (+18%).
  • Ebitda (2014): 33 miljoen euro.
  • Aantal eigen werknemers: 1.500.

Dit jaar drie overnames (Abylsen in Frankrijk en Continu en Covebo in Nederland), maar de organische groei is toch goed voor 18 procent.

Accent Jobs vormt slechts een deel van de groep The House of HR, die sinds 2012 voor 70 procent in handen is van het Franse investeringsfonds Naxicap. De groep realiseerde vorig jaar een omzet van bijna 400 miljoen euro. Dat zal dit jaar, mede door overnames, 650 miljoen zijn. In België alleen groeide het bedrijf met 16 procent, terwijl de markt maar 4 procent vooruitging.

Autonoom

De groep heeft vestigingen in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Polen, Portugal, Zwitserland en Roemenië. Bijna de helft van de omzet en de ebitda komt van buiten België. Op termijn wil The House of HR telkens het hele pakket aan diensten kunnen aanbieden. Zo nam het in Nederland in juni Covebo over, gespecialiseerd in internationale tewerkstelling. Daar kwam vorige maand nog Continu bij, actief in de detachering, werving en selectie van vooral ingenieurs. Ook Abylsen, de eerste overname van dit jaar, is in Frankrijk actief in het ingenieurssegment. Bij die overnamestrategie staat centraal dat de overgenomen bedrijven zelfstandig blijven, net zoals het verworven is dat de eigen medewerkers autonoom kunnen werken. Het is de bedoeling dat het management van het nieuwe bedrijf aan boord blijft, én een participatie houdt van ongeveer 30 procent. ‘We willen dat ze mede-eigenaar zijn en zo ook ondernemers blijven.’

Wat was een mijlpaal in uw carrière?

‘CEO worden van Accent Jobs. Wat een kans om in een ondernemende bedrijfscultuur te werken en tegelijk te internationaliseren: binnenkort naar weer nieuwe landen.’

Wat is uw grootste fout?

‘Dat ik mijn smartphone te veel gebruik.’

Waar besteedt u het meeste tijd aan?

‘Luisteren naar de ideeën van onze mensen, hun stress wegnemen en hun enthousiasme in de plaats geven.’

Wat is de grootste uitdaging in uw sector?

‘Naarmate het bedrijf groeit, is het steeds moeilijker om de juiste balans te vinden tussen vrijheid geven en controle uitoefenen. Het is zoals bij het stierenvechten: als de toreador te ver van de stier weggaat, ziet die hem. Als hij te dicht komt, doodt die hem.’

In welke van de andere bedrijven die genomineerd zijn zou u kunnen werken?

‘Ik hou enorm van de job die ik nu heb, omdat ik het leven van mensen kan veranderen. Een job betekent immers niet alleen een salaris, maar geeft mensen ook zelfvertrouwen en het gevoel bij de maatschappij te horen.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud