Fitnessketen Jims in de etalage

Francis Ottevaere van fitnessclub Jims. ©wim kempenaers (wkb)

De familie De Clerck, bekend van de chemiegroep Domo, zet haar fitnessketen Jims in de etalage. Jims, dat uitpakt met goedkope abonnementen, lijkt een logische prooi voor de bekendere fitnessreus Basic-Fit.

Jims - de naam verwijst naar de Engelse benaming ‘gym’ - werd zeven jaar geleden opgericht door Francis Ottevaere, een oudgediende van de Britse investeringsmaatschappij 3i. Ottevaere kreeg de steun van zijn leeftijdsgenoot Gregory De Clerck, de oudste zoon van Domo-topman Jan De Clerck. Via hun investeringsvehikel Dovesco bezitten de De Clercks nu zowat 60 procent van de aandelen, Ottevaere heeft zo’n 40 procent in handen. Operationeel directeur Gaetan De Smet zou ook een kleine participatie bezitten.

Met goedkope abonnementen zette Jims zich in de markt als de luis in de pels van Basic-Fit, de dominante speler in de fitnessmarkt. De keten telt 26 vestigingen, waarvan 22 in België, twee in Frankrijk en twee in Luxemburg. De groep is goed voor een omzet van ruim 11 miljoen euro.

Concurrent van Basic-fit

In het lagekostensegment is het de enige concurrent van Basic-Fit met een redelijke omvang, valt te horen bij bronnen. De fitnessmarkt is naar verluidt heel matuur en concurrentieel. Om eruit te springen moet je steeds meer diensten aanbieden tegen lage prijzen. In die concurrentiële markt hebben kleine, onafhankelijke fitnesszaken het steeds moeilijker om op te boksen tegen de grotere spelers. ‘Ze missen schaalgrootte, onder meer voor de aankoop van fitnesstoestellen. Daardoor overleven ze maar met moeite’, is te horen.

Dovesco zou volgens onze informatie ING België hebben gemandateerd om een koper te vinden voor Jims. Zowel financiële als industriële bedrijven zouden in aanmerking komen als mogelijke koper.

Ongetwijfeld zal ook Basic-Fit het dossier bekijken. Het Nederlandse bedrijf, dat op de beurs van Amsterdam noteert, had vorig jaar 159 fitnessclubs in België. Dat zijn er 20 meer dan het jaar voordien. Basic-Fit controleert ongeveer een derde van de markt. Jims’ marktaandeel zou ongeveer 5 procent bedragen.

Zowel Basic-Fit als Jims is actief als ‘lagekostenfitnessketen’, waar je maandelijks enkele tientallen euro’s betaalt voor een abonnement. Ter vergelijking: bij luxespelers zoals Aspria en David Lloyd loopt de prijs voor zo’n abonnement al makkelijk op tot 150 à 200 euro per maand.

Kunstgras

De familie De Clerck is de jongste tijd behoorlijk actief als investeerder. Enkele weken geleden verkocht ze haar kunstgrasactiviteiten (Sport & Leisure Group) aan het Franse investeringsfonds Chequers Capital. En eind vorig jaar stapte Dovesco in de uitzendgroep Vivaldis.

Dovesco heeft ook participaties in Belbal (ballonnen), Labophar (voedingssupplementen) en Aerosleep (slaapoplossingen voor baby’s). De De Clercks investeerden ook in Power Solutions (verhuur energiegeneratoren), Flying Aliance (personeel voor evenementen), de producent van veiligheidsglas Euroglas De Landtsheer en LS Bedding.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect