Helft studenten zoekt job met smartphone

Een job zoeken op de oude manier, via interimkantoren of papieren media, is aan de huidige generatie studenten niet meer besteed. ©Hollandse Hoogte

Bedrijven die willen recruteren onder de nieuwe lichting universiteits- en hogeschoolstudenten kunnen hun HR-beleid maar beter goed onder de loep nemen.

Uit een enquête bij 544 studenten door het Gentse marktonderzoeksbureau Profacts blijkt dat er een grote kloof bestaat tussen de manier waarop studenten zelf naar een job zoeken, en de manier waarop bedrijven hun vacatures aanbieden. De studie werd besteld door Zerocopy, een startup die een model heeft ontwikkeld rond het financieren van studentencursussen met advertenties.

Uit het onderzoek blijkt dat 64% van de studenten in eerste instantie een job zoeken via digitale media en niet in de traditionele papieren media. Een ruime helft (51%) zegt zelfs dat ze hiervoor een mobiel toestel gebruiken, en van die groep zegt 83% dat dat de websites van bedrijven hiervoor niet of onvoldoende aangepast zijn.

Ook opvallend: 43% van de ondervraagde studenten zegt zelf contact te zoeken met bedrijven waar ze zouden willen werken, en 37% zoekt contact via de website van het bedrijf. Hoewel 51% zegt dat de website een belangrijk kanaal vormen om jobs te vinden, vinden drie op de vier studenten dat de informatie op die sites te wensen overlaat.

Op sociale media is de kloof eveneens zeer uitgesproken. Negen op de tien studenten hebben een account op Facebook, één derde op LinkedIn. Bijna twee op drie (64%) gebruiken dagelijks sociale media. En ze verwachten dus ook dat bedrijven via die media hun vacatures kenbaar maken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content