McKinsey licht operaties Ontex door

©Wim Kempenaers (WKB)

De consultant McKinsey is bezig aan een grondige doorlichting van de operaties bij Ontex. De luierfabrikant gaat ondertussen door met besparen.

Ontex  kende een bewogen 2018. De luierfabrikant werd - bovenop de ongewenste interesse van private-equityreus PAI - geconfronteerd met uitzonderlijke kosten en onregelmatigheden bij de overgenomen Braziliaanse groep Hypermarcas.

Ondertussen begon Procter & Gamble, bekend van het merk Pampers, een prijzenoorlog in datzelfde Brazilië. Daarbovenop kwamen nog eens ongunstige wisselkoerseffecten en stijgende pulpprijzen. ‘Er raast een perfecte storm over ons bedrijf’, verwoordde Ontex-CEO Charles Bouaziz het toen.

Het bedrijf kon eind vorig jaar - mede door prijsverhogingen en besparingen - het tij lichtjes doen keren. Bovendien deden munten als de Turkse lira en de Mexicaanse peso het wat beter en ook de piek van de pulpprijzen lijkt, ondanks een structureel tekort, voorbij.

Maar het werk is niet af. Binnenkort legt Ontex een nieuw strategisch plan voor. ‘We werken aan een uitgebreid plan om versneld aandeelhouderswaarde te creëren. We zullen het bij de presentatie van de jaarresultaten toelichten’, zei Bouaziz in november.

Intussen is het consultancykantoor McKinsey bezig met een doorlichting van het productieapparaat van Ontex. Dat kadert allicht in het nieuwe plan. Naar verluidt bezoeken de consultants alle vestigingen van de groep en bekijken ze hoe de productie efficiënter kan gebeuren.

Ontex wil geen commentaar geven. Woordvoerster Gaëlle Vilatte verwijst naar de publicatie van de jaarresultaten begin maart voor meer informatie. Ze wil ook niet reageren op het gerucht dat er in het hoofdkwartier van Ontex in Erembodegem enkele tientallen jobs op de helling staan.

Ontex publiceert zijn resultaten over het boekjaar 2008 op 8 maart. Begin november trok Bouaziz zijn belofte in om in het tweede semester een hogere winstmarge (ebitda-marge) te realiseren. Analisten rekenen voor het hele jaar op 2,27 miljard euro omzet (-3%) en een brutobedrijfswinst (ebitda) van 237,3 miljoen (-10,5%).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect