Miljoenenbonus nekte postfusie

Een royale bonus voor het topduo Jan Bos (links) en Herna Verhagen (midden) kelderde mee de deal met het Belgische Bpost. ©ANP

De overname van PostNL door Bpost werd doorkruist door de onrust over een miljoenenbonus voor PostNL-CEO Herna Verhagen. Dat blijkt uit een reconstructie van De Tijd.

Verhagen kon een riante bonus opstrijken als de transactie doorging. Dat lag gevoelig. Er werd gevreesd voor imagoschade. Kort daarna werd de deal in mei afgeblazen.

Als PostNL in andere handen overging, zou Verhagen 3 miljoen euro opstrijken. Ook haar rechterhand, financieel directeur Jan Bos, kon langs de kassa passeren: zijn bonus bedroeg 2,3 miljoen euro.

Onrust

Bij de raad van commissarissen van PostNL - in België de raad van bestuur genoemd - bestond onrust over die bonusregeling. De vrees was dat die ‘onverkoopbaar’ zou zijn bij het grote publiek en de werknemers. In april overlegde het remuneratiecomité van PostNL daarover met beide topmanagers.

Een woordvoerder van PostNL bevestigt dat er bezorgdheid was over de impact van de bekendmaking van de bonusregeling bij het personeel en de buitenwereld. ‘Daarover is overleg geweest. Maar het remuneratiecomité heeft de betrokkenen niet gevraagd er afstand van te doen’, luidt het.

Mei 2014

Uit de reconstructie blijkt voorts dat PostNL-topvrouw Verhagen zélf de eerste stap zette voor de toenadering tot Bpost. Dat gebeurde in mei 2014 op een conferentie voor internationale postbazen in de Zwitserse stad Luzern. ‘We moeten eens praten’, liet ze toen aan haar Belgische collega Koen Van Gerven weten.

180 graden

Bpost en PostNL zaten eind mei in de laatste rechte lijn naar een deal en waren het eens over de meeste knelpunten. Maar de Nederlanders maakten op het laatste nippertje een bocht van 180 graden. De vrees voor reputatieschade door de bonussen bleek een niet te onderschatten factor in het afspringen van de deal.

Lees hier deel 1 van de reconstructie van de mislukte overname van PostNL: 'De tragische liefde van Romeo en Julia'

Volgend weekend verschijnt deel 2: 'Hoe Bpost opnieuw een voet tussen de deur probeert te krijgen bij PostNL'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud