Vlaamse test met zelfrijdende bus belandt op dood spoor

Het plan om een zelfrijdende shuttle op Brussels Airport te laten rijden, houdt voorlopig stand. ©BELGA

Vanaf volgend jaar wilde De Lijn zelfrijdende shuttles testen in Antwerpen, Leuven, Mechelen en Genk. Maar de vervoermaatschappij staat op het punt het ambitieuze pilootproject stop te zetten.

De zelfrijdende bus zonder chauffeur duikt vermoedelijk niet snel op in Vlaanderen. De Lijn wilde vanaf 2023 reizigers met een autonome shuttle vervoeren op enkele vaste trajecten in Antwerpen, Leuven, Mechelen en Genk. Maar de vervoermaatschappij staat op het punt het ambitieuze project af te blazen wegens te complex en te duur. Dat vernam De Tijd.

De Lijn selecteerde twee jaar geleden vijf mogelijke leveranciers voor de bouw van de zelfrijdende bussen. De winnende constructeur, die dit najaar zou aangeduid worden, moest volgend jaar de eerste testritten op de weg opstarten.

Kost

De Lijn zou vier offertes ontvangen hebben van constructeurs, waarvan slechts één valabel bleek. Daaruit concludeerde de vervoermaatschappij dat het project in de Vlaamse steden technologisch nog niet realiseerbaar is. Een zelfrijdende bus veilig langs onverwachte hindernissen of weggebruikers in de historische binnenstad van Mechelen of Leuven loodsen, blijkt voorlopig te complex. Ook meerdere autobouwers stelden hun zelfrijdende plannen daarom uit. 'De markt heeft zich niet ontwikkeld zoals we hadden gedacht', maakte De Lijn duidelijk aan enkele deelnemers.

De markt heeft zich niet ontwikkeld zoals we hadden gedacht.
De Lijn

Bovendien was in geen enkele stad een haalbare businesscase voorhanden voor het inleggen van autonome shuttles. In een presentatie begin dit jaar schatte De Lijn de budgettaire impact van het project op 4 miljoen euro per jaar. Maar uit een haalbaarheidsstudie bleek de verwachte kost veel hoger te liggen dan verwacht. Zo rekende De Lijn alleen in Leuven op een investeringskost van 31 miljoen euro, naast een operationele kost van 3 miljoen euro en extra uitgaven voor de aanpassing van de weginfrastructuur.

De Lijn gebruikt dat geld liever voor een andere prioriteit: de langverwachte opbouw van een elektrische busvloot. De Vlaamse regering eist dat De Lijn de centra van de kernsteden tegen 2025 alleen emissievrij bedient. De vervoermaatschappij wil daarom 970 elektrische bussen kopen, goed voor een investering van meer dan een miljard euro. Maar De Lijn zette die complexe aanbesteding deze zomer verrassend stop.

Brussels Airport

De Lijn wilde woensdag niet bevestigen dat het autonome busproject in de vier steden wordt stopgezet. 'De onderhandelingsprocedure en bijbehorende gesprekken zijn nog lopende', zegt woordvoerster Karen Van der Sype.

Ze beklemtoont dat het andere autonome busproject van De Lijn op Brussels Airport wel voortloopt. Daar vond vorig jaar de eerste zelfrijdende testrit - met steward maar zonder reizigers - plaats. 'Dit wordt het visitekaartje van het openbaar vervoer in Vlaanderen', zei toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) destijds. 'Vlaanderen en De Lijn nemen hier echt een voortrekkersrol op.'

31 miljoen
kost
Voor Leuven alleen al rekende De Lijn op een investeringskost van 31 miljoen euro voor de zelfrijdende bussen.

Maar ook voor het luchthavenproject werd bij De Lijn intern tot voor kort rekening gehouden met een stopzetting. De Lijn en Brussels Airport wilden de autonome shuttle van de Nederlandse constructeur 2GetThere vanaf medio 2021 zelfstandig laten rijden op een vast traject, uitgerust met magneten en sensoren. Dat doel verschoof eerder al naar 2022.

De Brusselse MIVB staat al verder met het testen van autonome shuttles. Twee busjes van de Franse fabrikant EasyMile vervoerden vorig jaar meer dan 6.000 reizigers en legden meer dan 3.000 kilometer af in het Woluwepark en op een terrein van Solvay. Volgend jaar wil de MIVB nieuwe zelfrijdende busjes testen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud