Waakhond legt plezierreizen verzekeraars aan banden

Jean-Paul Servais, de voorzitter van de FSMA, vrijdag op de persconferentie. ©BELGA

Op aandringen van de financieeltoezichthouder FSMA maakt de verzekeringssector in een gedragscode komaf met plezierreizen voor tussenpersonen, zoals makelaars. Dat maakte de FSMA vrijdag bekend.

De FSMA ziet, net als haar evenknie de Nationale Bank, toe op de financiële sector en houdt er inspecties. Ze heeft er net een reeks opzitten bij verzekeraars om de naleving van nieuwe gedragsregels na te gaan. Die regels zijn een gevolg van een EU-richtlijn die eind 2018 werd ingevoerd in ons land, maar niet zoveel wijzigde aan de bestaande Belgische wetgeving.

De FSMA legde zich bij die inspecties vooral toe op verzekeraars die beleggingsverzekeringen (tak23) verkopen aan retailklanten. De focus ging uit naar de zogenaamde inducements, de vergoedingen om producten te verdelen, en belangenconflicten. Bepaalde verzekeraars kregen na de inspecties de opdracht sommige praktijken aan te passen, meldde de FSMA vrijdag bij de publicatie van zijn jaarverslag van 2018.

Financiële prikkel

De waakhond struikelde bij de inspecties specifiek over de ‘plezierreizen’, dixit voorzitter Jean-Paul Servais, die verzekeraars aanbieden aan verzekeringstussenpersonen. Dat zijn luxereizen van soms meer dan een week met een beperkt vormingsgedeelte die 'verdiend' kunnen worden als bepaalde cijfers worden gehaald.

We ondervonden geen weerstand uit de sector. Hij begreep dat het tijd was voor een andere aanpak.
Jean-Paul Servais
FSMA

Die reizen hebben volgens de FSMA echter een negatief effect op de kwaliteit van de dienstverlening. ‘Ze zijn een financiële prikkel om bepaalde producten te verkopen die niet noodzakelijk overeenkomen met de noden van de klant’, zegt Servais. ‘Dergelijke reizen zijn dan ook niet toegelaten.’ Cijfers van de snoepreizen kon de FSMA-topman niet geven.

De FSMA heeft er bij de sector sterk op aangedrongen een initiatief te nemen en dat heeft nu geleid tot een gedragscode die zulke reizen aan banden legt. ‘We ondervonden geen weerstand uit de sector. Hij begreep dat het tijd was voor een andere aanpak. We pakken natuurlijk niet alle soorten van vorming aan. Er zijn ook veel professioneel georganiseerde initiatieven.’

Maximaal twee nachten

De gedragscode kreeg intussen ook de zegen van de federale overheid in de vorm van een koninklijk besluit dat uitgerekend vrijdag werd gepubliceerd in het Staatsblad. Daarin staat dat 'opleidingsseminaries' maximaal drie dagen en twee nachten mogen duren, de reistijd inbegrepen.

Ze moeten plaatsvinden in Europa, er mogen geen tegenprestaties meer aan gekoppeld zijn die leiden tot een belangenconflict en per halve dag moet er minstens 2 uur opleiding zijn. Bovendien moet de opleiding erkend zijn door de FSMA. Partners en familieleden mogen niet meer mee. Ook voor events komen er trouwens beperkingen.

Vergoedingen

De FSMA heeft het ook niet begrepen op vergoedingssystemen waarbij een bepaalde omzet bereikt moet worden vooraleer de tussenpersoon vergoedingen ontvangt of om vergoedingssystemen waarbij het percentage sterk stijgt naargelang bepaalde omzetdrempels overschreden worden. Ook commerciële acties die focussen op bepaalde producten en die gedurende een korte tijd lopen, kunnen een risico inhouden op belangenconflicten, luidt het.

Witwassen

De FSMA is voorts onder meer actief op het vlak van de voorbereiding van de brexit en de strijd tegen het witwassen. Vorig jaar werden in dat laatste kader 105 inspecties op het terrein uitgevoerd. Ook dit jaar is die strijd een prioriteit van de waakhond. Die maakt ook werk van duurzaam beleggen - er volgt de komende weken een publieke raadpleging - en van financiële educatie: naast het gebouw van de FSMA in Brussel is een heus belevingscentrum op dat vlak in aanbouw, gericht op jongeren. Het Wikifin Lab opent in de tweede helft van volgend schooljaar.

De FSMA maakte voorts een reeks cijfers bekend. Zo stegen de meldingen van consumenten rond onder meer fraude en cryptomunten vorig jaar met 20 procent. 'We zijn een belangrijke actor geworden. Het is meer en meer een reflex geworden van consumenten om de FSMA te contacteren', aldus Servais.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect