Baanwinkels verliezen terrein bij winkelpubliek

Wijnegem Shopping Center.

Winkelen, het blijft voor velen een hobby. En dan trekken ze steeds vaker naar stadscentra, en steeds minder naar baanwinkels. Dat blijkt uit een enquête van de Vlerick Leuven Gent Management School. Het publiek blijkt ook nieuwsgierig naar Uplace, het vastgoedproject met winkelcentrum in Machelen, en is er zeker niet uitgesproken tegen gekant.

'Ik ga graag winkelen voor mijn plezier!' 43 procent van de Belgen is het volmondig eens met die stelling, al blijken de clichés te kloppen: veel meer vrouwen dan mannen beamen dat. Het winkelen voor de hobby is vooral bij jongere consumenten in trek.

En de Belg combineert het winkelen met die andere hobby: reizen. 46 procent gaat ook op vakantie winkelen voor het plezier, en één op de drie kiest voor een citytrip een bestemming waar je leuk kan winkelen.

Met baanwinkels gaat dat funshoppen dan weer niet samen: 59 procent vindt dat je naar een baanwinkel trekt als je iets specifieks nodig hebt.

We winkelen natuurlijk ook vaak doelgericht, met een concrete aankoop in het vooruitzicht. 70 procent geeft aan dit vaak tot heel vaak te doen. En dan vooral in het centrum van de stad waar men woont (47%) of werkt (35%). Ook shoppingcentra aan de rand van de stad worden vaak (28%) bezocht voor zulke doelgerichte aankopen. Online (13%) zet zijn opmars voort, en is zelfs populairder dan baanwinkels (8%).

'Let wel, het gaat hier om de frequentie waarbij de respondent verklaart iets vaak of heel vaak te doen. Niet om het aandeel in de omzet', bemerkt prof. Gino Van Ossel die het onderzoek uitvoerde. 'Je mag dit niet lezen alsof e-commerce nu al een groter marktaandeel zou hebben dan baanwinkels.'

Toch zijn er nog meer tekenen die niet op een rooskleurige toekomst voor de baanwinkels wijzen. Zo verklaart liefst 18 procent in de toekomst vaker naar stadscentra te zullen gaan, tegenover 7 procent die minder vaak denken te gaan. Voor baanwinkels is het helemaal omgekeerd: 34 procent verwacht er in de toekomst minder naartoe te gaan, en amper 4 procent denkt vaker te zullen gaan.

'De Vlaamse centrumsteden worden hier beloond voor hun inspanningen om de stadscentra aangenamer te maken. Investeringen in infrastructuur, citymarketing en centrummanagement werpen hun vruchten af', vindt Van Ossel.

Populairste winkelsteden

Achter de cijfers gaan vrij grote regionale verschillen schuil: Vlamingen en Brusselaars winkelen vaker in een stadscentrum, in Wallonië wordt wat meer naar de shoppingcentra getrokken.

Met 16 procent van de respondenten blijft Brussel de stad waarvan de meeste Belgen zeggen dat ze er het vaakst winkelen. Maar dan gaat het vooral om 28 procent van de Franstaligen, en slechts 7 procent van de Nederlandstaligen. Bij die laatsten komt Brussel pas op de vijfde plaats, na Antwerpen (19%), Gent (9%), Leuven (9%) en Brugge (9%). En die vijfde plaats deelt Brussel met Hasselt en Maastricht.

Bij de winkelsteden waar men minstens één keer per jaar heen trekt - ook omdat je er meer beleeft dan enkel winkelen - duikt Oostende op op de vierde plaats, en vallen Knokke en Parijs net buiten de toptien. 'Maastricht is een belangrijke concurrent voor Hasselt en Luik', bemerkt Van Ossel.

Shoppingcentra

Naar een shoppingcentrum gaat 43 procent minstens één keer per jaar. Vier aspecten worden er beter ingeschat dan in het stadscentrum: bereikbaarheid, weer, veiligheid en parkeergelegenheid. Voor stadscentra kiest men voor het ruimere winkelaanbod en omdat er meer te beleven is dan enkel winkelen.

Enkele shoppingcentra domineren die markt: Wijnegem, Maasmechelen Village, Woluwe, Médiacité (Luik) en Waasland (Sint-Niklaas).

Uplace

In het onderzoek is ook gepolst naar de perceptie van Uplace: dat project in Machelen, dat ook een winkelcentrum omvat en waartegen veel protest rees bij belangengroepen, blijkt velen onverschillig te laten. Van wie het wel kent, staan meer mensen positief tegenover de plannen, dan negatief.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud