interview

Bpost-CEO: 'Zaterdag wordt een gewone weekdag'

Koen Van Gerven, tevreden over het afgelopen jaar ©Dieter Telemans

Bpost zet volop in op e-commerce en pakjes om de dalende brievenpost te compenseren. De toekomst, aldus topman Koen Van Gerven, is het leveren van boodschappen aan huis.

‘In hemdsmouwen of in pak?’, vraagt Bpost-topman Koen Van Gerven goedgeluimd aan de fotograaf. Eén ding heeft hij intern beloofd, ‘geen foto’s meer van achter een rode brievenbus’. Van Gerven wil voor zijn eerste officiele interview duidelijk anders in de krant.

Sinds hij in februari 2014 de fakkel overnam van zijn voorganger Johnny Thijs werkte hij in de luwte, ver van de fotografen. ‘Bewust’, zegt hij, ‘We waren met veel dingen tegelijk bezig. Maar het jongste anderhalf jaar zijn veel zaken in de plooi gevallen.’

Van Gerven bereikte een akkoord over de reorganisatie in de hoofdzetel waarbij 320 functies worden geschrapt, sleepte het contract voor de krantenbedeling in de wacht, kreeg een nieuw beheerscontract en sloot een vergelijk met de vakbonden over zaterdagwerk.

Koen Van Gerven

De handelsingenieur werd na een carrière bij Generale Bank, Fortis Bank en Acerta begin 2014 de CEO van Bpost. Hij is 56 jaar, gehuwd en heeft drie dochters.

Bpost

Bpost boekte vorig jaar 2,4 miljard euro omzet, 480 miljoen bedrijfswinst en 295 miljoen nettowinst. Brievenpost (9,6 miljoen per dag) is goed voor ruim 60 procent van de omzet. Pakjes (112.000 per dag) voor 12 procent.

Bpost telt circa 24.000 werknemers.

‘Ik ben een tevreden man’, zegt hij. De koersstijging van het Bpost-aandeel met 10 procent gisteren stemt hem extra vrolijk. De kwartaalcijfers van donderdag waren uitstekend.

Summier komt het erop neer dat Bpost meer pakjes verstuurde - in volumes het beste kwartaal ooit - dat de brievenpost minder daalde dan voorzien en de winst hoger lag dan vorig jaar.

Bovendien blijft de pakjesmarkt - die de structurele daling van de brievenpost moet compenseren - groeien. E-commerce heeft in België nog een grote inhaalbeweging in petto. De ‘next big thing’, aldus Van Gerven, wordt voeding.

Klopt het dat België nog een grote achterstand heeft in e-commerce?

Koen Van Gerven: ‘Van de 100 euro die in ons land aan retail wordt gespendeerd, wordt slechts 5 euro via het internet uitgegeven. In Duitsland en Nederland is dat 8 à 10 euro, in het VK 20 euro. Als we ervan uitgaan dat een Belg niet verschikkelijk veel verschilt van de andere Europeanen, gaan we dus een behoorlijke groei tegemoet. Het begon met boeken, dvd’s. Daarna fashion en shoes. Zalando heeft daar echt het kot in brand gestoken. JBC en Torfs volgden.'

De next big thing in de e-commerce wordt voeding.
koen van gerven
ceo Bpost

'Maar er zijn nog andere markten die niet aangeboord zijn. Een grote die we op ons af zien komen is die van de boodschappen, ‘groceries’. In Brussel en Antwerpen leveren we nu al tussen 18 en 20 uur boodschappen aan huis die online bij Carrefour, Cora en de onlinesupermarkt Wink (Louis Delhaize, red.) worden besteld, tegen 9,95 euro per bestelling. En het werkt. De mensen willen er voor betalen en we krijgen ‘repeat’ bestellingen.'

'Toen we ‘boodschappen-aan-huis’ twee jaar geleden testten in enkele regionale steden hadden we een veelheid van producten voor ogen: droogkuis, schoenen van bij de schoenlapper, noem maar op. Maar waar het echt om gaat, zijn de gewone boodschappen: vers, gekoeld of zelf ingevroren. De rest is voor de galerij. We zien wel dat België er nog niet rijp voor is. Je hebt er de steun van de retailers voor nodig. Maar als je ziet wat AmazonFresh in de VS, Tesco in het VK, Albert Heijn en Bol.com in Nederland doen, dan komt het ongetwijfeld ook naar ons land. Bpost is er klaar voor.'

'Je mag niet vergeten dat je daar in een wereld van voedselveiligheid stapt. Met het Huis van de Toekomst hebben we een doos ontwikkeld met koelelementen met droogijs om producten op temperatuur te houden. We zijn in staat die temperatuur constant te monitoren.’

Hoeveel klanten heeft u al?
Van Gerven: ‘We doen nu een paar honderd leveringen per week, maar we zijn pas in september in Antwerpen gestart. De voedingsmarkt in ons land is goed voor 24 miljard euro. Weet dat ook die markt ook door de e-commerce wordt geraakt. Zelfs 1 procent van die markt is voor ons al interessant.’

©Dieter Telemans

Bpost verstuurde vorig kwartaal 13,5 procent meer binnenlandse pakjes. Grote jongens als DHL, UPS met Kiala en DPD voeren hun afhaalpunten fors op. De concurrentie zit niet stil.
Van Gerven: ‘We organiseren ons daarop. Ons voordeel is onze ‘last mile’, ons postnetwerk tot in de huiskamer. Vandaag wil 75 procent van de mensen nog hun pakje thuis geleverd. Goed nieuws voor ons. Ze willen wel meer kiezen wanneer ze hun pakje krijgen. Daarom zetten we in op zaterdag- en zondagleveringen en zijn we begonnen met avondleveringen. We hebben even onze afhaalpunten verwaarloosd voor het afleveren van pakjes. Kiala gaf ons daar een wake-up call, maar de laatste twee kwartalen hebben we het bloeden daar gestopt.’

Het bedrijf ParcelHome test een slimme brievenbus die opent via de smartphone. DHL, DPD en GLS stapten mee in de test. En Bpost?
Van Gerven: ‘We gaan het ook testen. Maar is dat de toekomst? Om heel eerlijk te zijn: niemand weet het. In de pakjesmarkt duiken constant creatieve projecten op. Volvo werkt aan pakjes leveren in autokoffers, Leuven heeft het ‘bring me’-project, PostNL levert een rail voor bij u thuis waar pakjesbezorgers hun box kunnen aan vastklikken, enzovoort. Maar er blijven veel vragen. Wie betaalt de brievenbussen? Wat als de ze vol zitten? Halen we het pakje van de concurrentie eruit? (lacht) Iedereen zoekt, maar we hebben de heilige graal nog niet gevonden.’

Bpost focust ook op het leveren van diensten zoals het opmeten van meterstanden voor watermaatschappijen. Liggen er nog initiatieven op tafel?
Van Gerven: ‘Het verwerken van autonummerplaten is een belangrijke activiteit. We gaan dat uitbreiden naar motorfietsen. We verwerken ook de verkeersboetes en zijn in gesprek om ook de internationale boetes te behandelen, want de overheid laat daar veel geld liggen. We helpen ook OCMW’s bij de inventarisatie van hulpbehoevenden. Een postbode wordt makkelijk binnengelaten, een gewone enquêteur veel minder. Met Planet Parfum - dat een e-shop lanceerde - gaan we een stuk verder dan het verzenden. We verpakken hun zending met mooi inpakpapier. Toegevoegde waarde wordt steeds belangrijker. Met Proximus hebben we een contract voor het vervangen van hun decoders, inclusief de briefwisseling. We zijn constant op zoek naar nieuwe dingen om te groeien.’

Ik apprecieer het enorm dat de vakbonden beseffen dat de wereld verandert.

De binnenlandse brievenpost zal dit jaar met minder dan 6 procent dalen. Wordt het meer, dan moet worden ingegrepen, luidde het begin dit jaar.
Van Gerven: ‘Met die daling zitten we in dezelfde liga als Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland. Maar ze is beheersbaar. Dat doet ons plezier. Onlangs overtuigden we een grote e-commerce speler om naast zijn digitale boodschappen ook papier te gebruiken voor marketing. Met succes. Als de brievenpost meer dan 6 procent daalt, zullen we inderdaad moeten ingrijpen, willen we hetzelfde resultaat behouden. Dat kan via bijkomende besparingen, door het prijsbeleid aan te passen of door de postbedeling aan te passen.’

Hoe belangrijk is het akkoord met de bonden over zaterdagwerk?
Van Gerven: ‘Heel belangrijk. Ik apprecieer het enorm dat de bonden beseffen dat de wereld verandert. Zaterdag wordt een gewone weekdag. Dat wordt de realiteit, of men dat wil of niet. De mensen verliezen een stuk loon, dat is zo, maar ik had dat akkoord ook nodig voor de uitvoering van het krantencontract. In ruil geven we meer stabiliteit door veranderingsprogramma’s zoals Georoute slechts om de twee jaar toe te passen. Nu was dat jaarlijks.’

Met Coolblue loopt een test voor bestellingen op zondag. Dat gebeurt toch met zelfstandigen?
Van Gerven: ‘We bekijken in welke richting het gaat en hoe ‘hot’ zondaglevering wordt. Een grote vraag is er voorlopig nog niet.’

In de hoofdzetel schrapte u 320 functies. Om hoeveel jobs gaat dat effectief?
Van Gerven: ‘De eerste mensen zijn vertrokken. Het gros gaat volgend jaar weg. Hoeveel mensen weggaan is onduidelijk omdat we voor de betrokken statutairen (bijna de helft van de werknemers, red.) een vervroegd pensioen vanaf 59,5 jaar aanbieden. We weten niet hoeveel er zullen instappen, maar het zullen er meer dan 320 zijn.’

©Dieter Telemans

U schrapte de plannen voor de overname van de Roemeense post. Waarom?
Van Gerven: ‘We waren bezorgd over de financiële stromen tussen de overheid en Posta Romana. We wilden daarvoor duidelijkheid van Europa maar hebben die niet gekregen. Het risico was te groot.’

De overheid heeft 51 procent in Bpost maar kan haar belang verkopen. Wat vindt u daarvan?
Van Gerven: ‘Dat is een politieke beslissing. Ik verwacht enkel dat de aandeelhouders zich schikken naar de regels van deugdelijk bestuur. Ik ben niet zeker dat de verandering van aandeelhouders grote wijzigingen zal inhouden voor het bedrijf.’

Zit Bpost nu op een keerpunt?
Van Gerven: ‘We zitten in een continu veranderingsproces. Ik geloof niet in grote disruptieve momenten. Eerder in evolutie dan revolutie. Dé grote uitdaging is goed luisteren naar de klanten en ons constant aanpassen aan de veranderde wereld.’

5
Van elke 100 euro die in België aan retail wordt uitgegeven, verloopt slechts 5 euro via het internet.

‘Onlangs vroeg iemand me of we nu niet even kunnen stoppen met veranderen. Nee. Continu veranderen is de boodschap. Het spijt me, maar ik vind dat niet slecht.’

Een futuristische vraag: zal Bpost ooit drones inzetten om pakjes te vervoeren?
Van Gerven: ‘In België geloof ik daar niet echt in, gezien de bevolkingsdichtheid. Maar ik kan me wel voorstellen dat op een zekere dag bepaalde postbodes zullen vervangen worden door robotten, net zoals men over auto’s zonder bestuurders spreekt.’

Bestaat de kans dat er ooit robotten worden ingezet om brievenbussen te ledigen?
Van Gerven: ‘Waarom niet? Met optische sensoren zou dat kunnen, maar het is geen project dat op stapel staat. Er bestaan wel gerobotiseerde karren om boodschappen ter plaatse te brengen.’

‘De Duitse post voert momenteel testen uit met drones die medicijnen vervoeren in het noorden van het land, tegen de Deense grens, in zones die moeilijk bereikbaar zijn. Ook bij natuurrampen kunnen die toestellen bijzonder nuttig zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat er in België tientallen drones zullen rondcirkelen met post.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud