De Lijn wil flexibele tarieven

©BELGA

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn wil flexibele tarieven kunnen invoeren. Nu kan dat niet. Net als bij het spoor worden de tarieven vastgelegd door de overheid.

Zo wordt gedacht aan hogere tarieven voor snelbussen en voor de nieuwe sneltram Hasselt-Maastricht. Dat zei topman Roger Kesteloot op de voorstelling van de jaarresultaten.

'We gaan moeten nadenken over ons toekomstige tariefsysteem', zo luidde de boodschap van topman Roger Kesteloot van De Lijn aan de toekomstige Vlaamse regering. 'Wij zijn voorstander van gedifferentieerde tarieven voor hoogwaardige producten.' Nu worden de standaardtarieven bij De Lijn elk jaar vastgelegd door de overheid en blijven de tariefverhogingen beperkt tot de indexering.

Bovengemiddeld tarief

De Lijn stuurt aan op flexibele tarieven waarbij bijvoorbeeld meer kan worden gevraagd voor snelbussen tussen steden of op de nieuwe sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht, waar op bepaalde momenten topsnelheden worden bereikt van 100 km per uur.

'We hopen daar hogere tarieven te kunnen aanrekenen', aldus Kesteloot. De Lijn denkt ook na over andere tarieven in spits- en daluren of voor laatavondbussen. 'We moeten dan wel zorgen dat de kwaliteit navenant is', aldus Kesteloot. 'Maar voor een bovengemiddelde kwaliteit zou ook een bovengemiddeld tarief moeten kunnen ingevoerd worden'. Snelheid zou daarbij een van de belangrijkste criteria kunnen zijn.

De Lijn vervoerde vorig jaar bijna 540 miljoen reizigers, een daling met 0,8 procent. Dat heeft volgens de vervoersmaatschappij te maken met de daling van het aantal gratis reizigers. Door een toename van het aantal betalende reizigers stegen de inkomsten met 5,9 miljoen euro naar 148,2 miljoen euro. Het boekjaar werd in evenwicht afgesloten.

Sociale abonnementen

Het aantal sociale jaarabonnementen van 38 euro voor mensen met een leefloon en gelijkgestelden steeg met 8,8 procent naar 123.589. De gewone abonnementenverkoop daalde lichtjes. Toch betaalde 87,8 procent van de reizigers zijn ticket voor een stuk of helemaal. 'We hebben een vlucht gekend van mensen die van een 'gewoon' abonnement naar een sociaal abonnement overstapten', zegt voorzitter Jos Geuens van De Lijn.

'Jaarlijks is er een stijging van 10 procent en raken zowat 10.000 abonnees bewust van hun statuut. Die mensen blijven klant bij ons, dus ik weiger dat als een probleem te zien, maar het breekt ons wel financieel zuur op.' Alles samen hebben 735.000 mensen recht op een sociaal abonnement, momenteel maken daar 123.589 mensen gebruik van. Maar in theorie kan dat aantal dus maal zes gaan.

Vorig jaar verkocht De Lijn 45 procent meer sms-tickets. Die vertegenwoordigen 8 miljoen tickets. Het aantal gebruikers steeg met 160.000 tot 700.000.

De Lijn schreef vorig jaar voor bijna 2,7 miljoen euro boetes uit, een record. Nooit eerder controleerde De Lijn zoveel reizigers als vorig jaar (+ 7,5 procent). 'Het bewijst dat de campagnes werken', aldus Geuens, 'want ten opzichte van 2012 hebben we minder pv's uitgeschreven.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud