portret

Gauthier Van Malderen, de twintiger die scoort met 'Spotify voor cursussen'

Van Malderen haalde 8 miljoen euro op met een derde kapitaalronde van Perlego, zijn bedrijf dat abonnementen op online cursussen aanbiedt.

Omring je met goede specialisten, aarzel niet om belangrijke mensen rechtstreeks te contacteren, en durf te mislukken. Die tips gaf de Belgische ondernemer Gauthier Van Malderen in een recent interview mee aan jonge studenten met ondernemersplannen.

Van Malderen weet waarover hij spreekt. Op zijn 27ste zit hij aan de onderhandelingstafel met enkele van Europa’s grootste uitgeverijen en heeft hij al 13 miljoen euro kapitaal opgehaald. Hij mag nu ook de Vlaamse captain of industry Thomas Leysen tot zijn aandeelhouders rekenen.

Perlego, de start-up die Van Malderen in 2016 oprichtte, groeide in enkele jaren uit tot een van de belangrijkste ‘disruptoren’ in de wereld van de academische publicaties. Het bedrijf biedt een kwart miljoen boeken en cursussen aan in een Spotify-model, voor een maandelijks abonnement van 12 pond (14 euro) per maand.

Sweaters

Het ondernemen zit Van Malderen in het bloed. Als student economie richtte hij verschillende bedrijfjes op, waaronder een webwinkel voor sweaters met het logo van een universiteit erop en een sociaal platform waar reizende studenten tips kunnen uitwisselen.

In 2014 haalde hij een eerste keer de kolommen van De Tijd met Iconic Matters, een bedrijfje dat gratis luxueuze notablokken voor studenten verspreidt, gefinancierd met reclame van merken.

Maar zijn beste idee werd geboren uit frustratie: waarom vind ik mijn studieboeken niet gewoon online, zoals je alle muziek kan streamen op Spotify? Van Malderen besloot het idee in de praktijk te brengen. Perlego - Latijn voor ‘ik blijf lezen’ - was geboren.

Van Malderen, die zijn kinderjaren in het Verenigd Koninkrijk doorbracht maar zich nog ‘honderd procent Belg’ noemt, trok naar Londen om zijn bedrijf op te richten. ‘Daar zitten de grote uitgevers en is veel geld beschikbaar voor jonge bedrijven’, zegt hij.

Het idee sloeg aan. In een eerste kapitaalronde haalde hij in 2017 ruim een half miljoen euro op, en een jaar later nog eens 4,1 miljoen. Van Malderen slaagde er onder meer in de Belgische techondernemer Peter Hinssen te overtuigen, net als de Britse ondernemers Simon Franks (medeoprichter van Lovefilm, een videostreamingdienst die door Amazon werd overgenomen) en Alex Chesterman van het vastgoedplatform Zoopla.

Archaïsche sector

Als Van Malderen een derde keer naar kapitaal op zoek ging, introduceerde Hinssen hem bij Thomas Leysen, de voorzitter van de materiaaltechnologiegroep Umicore en van het mediabedrijf Mediahuis, waar Hinssen in de raad van bestuur zit. Samen met bestaande en nieuwe en investeerders pompt Leysen nu 7 miljoen pond (zowat 8 miljoen euro) in het bedrijf.

Ook Caspar van Rijn, een techconsultant die Mediahuis goed kent, komt mee aan boord. Volgens Van Rijn is Van Malderen de geknipte man om de ‘wat archaïsche sector’ van academische boeken door elkaar te schudden.

De Belgische roots van Perlego zijn goed nieuws voor Belgische studenten, want het bedrijf wil zich ook in ons land meer op de kaart te zetten. ‘We hebben al gesprekken gehad met enkele Vlaamse uitgevers zoals Die Keure, Lannoo, Plantyn en Van In’, zegt hij. Perlego telt nu al enkele honderden Belgische klanten met zijn aanbod van 250.000, vooral Engelstalige, boeken.

Voor academische uitgevers is het Spotify-model een manier om weer aansluiting te vinden bij studenten, die studieboeken veel te duur vinden en massaal boeken kopiëren of illegaal downloaden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect