Industriële klanten haken af bij Adecco

Foto EPA ©EPA

's Werelds grootste uitzendconcern Adecco blijft kampen met een verder verzwakkende Europese markt. In het derde kwartaal slikte de groep onder leiding van de Belg Patrick De Maeseneire opnieuw een omzet- en winstdaling.

Het Zwitserse Adecco is een belangrijke graadmeter voor de toestand op de internationale arbeidsmarkt. Veel bedrijven zijn in moeilijke economische tijden terughoudend om vaste werknemers in dienst te nemen en doen een beroep op uitzendkrachten. Wordt het echt crisis, dan zijn zij weer de eersten die worden afgedankt.

In het derde kwartaal boekte de groep een omzet van 5,2 miljard euro, op vergelijkbare basis een daling met 5 procent. De winst dook ook opnieuw lager: netto was er een terugval met een vijfde tot nog 118 miljoen euro, de bedrijfswinst daalde 7 procent tot 210 miljoen euro.

Daarmee presteert Adecco weliswaar in lijn met de verwachtingen, maar de cijfers tonen wel aan dat de crisis diepe sporen laat bij het bedrijf. Vooral industriële klanten doen minder een beroep op de diensten van de Zwitsers.

In Frankrijk, waar Adecco klanten heeft zoals autobouwer Peugeot, was er in het derde kwartaal een terugval met 16 procent. Frankrijk is goed voor een kwart van de groepsomzet.

Ook in Italië en Spanje liep de omzet met dubbele cijfers terug. In de Benelux presteerde de groep naar eigen zeggen wel beter dan de markt, maar niettemin moest ze een daling slikken.

De enige Europese landen waar wel vooruitgang werd geboekt, waren Ierland, het VK en Scandinavië.

In tegenstelling tot de aanhoudende zwakte in Europa, ziet Adecco het herstel in Noord-Amerika zich wel doorzetten. In het derde kwartaal was er een groei met 3 procent.

Vooruitblikkend naar de rest van het jaar is Adecco weinig optimistisch. Na een iets betere septembermaand, waarin de omzetdaling beperkt werd tot 3 procent, zag het bedrijf de activiteit in het begin van het vierde kwartaal opnieuw licht teruglopen. 'Er komen wel positieve signalen uit het VK, Duitsland en de groeiregio's. In Frankrijk stabiliseert de daling', klinkt het.

Om de moeilijke markt het hoofd te bieden, blijft Adecco inzetten op prijs en op kostenbesparingen. Op middellange termijn blijft de groep mikken op een ebita-marge van meer dan 5,5 procent, tegen 4,4 procent nu.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud