John de Mol gelooft in PostNL

John de Mol gelooft in het potentieel van de Nederlandse post. ©ANP Kippa

De maker van Big Brother investeert volop in Nederlandse bedrijven: na TomTom is de Nederlandse post aan de beurt.

John de Mol is sinds zijn bijzonder lucratieve vondsten Big Brother en The Voice de koning van de reality-tv. Met die shows werd de Nederlander miljardair. Zijn vermogen wordt op 1,7 miljard euro geschat.

Die centen laat de Nederlander de jongste tijd aardig rollen. Afgelopen zomer pompte hij 120 miljoen euro in navigatiespecialist TomTom, goed voor een belang van 5 procent. Eerder passeerden het telecombedrijf Versatel en Telegraaf Media Groep al de revue.

Zijn volgende investering is het beursgenoteerde PostNL, meldt de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad. Het gaat om een belang van 3 procent, dat zal uitgebreid tot 5 procent. Totale investering: 68 miljoen euro.

Dat De Mol voor het Nederlandse postbedrijf gaat, doet de wenkbrauwen fronsen. PostNL ziet de volumes post al jaren krimpen. Op de beurs resulteerde dat de voorbije twee jaar in een koersdaling van 30 procent.

Maar de mediamagnaat gelooft dat PostNL de dalende brievenpost, door de groei van e-commerce, zal compenseren met het leveren van pakjes en boodschappen. Een trend waar bij ons ook Bpost voluit op inzet.

PostNL is grotendeels in handen van Amerikaanse vermogensbeheerders als Fidelity Investments (ruim 10%) en Causeway Investments (9,8%). Slechts 11 procent van de aandelen (exclusief de instap van John de Mol) zit bij Nederlandse beleggers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud