Kuisvrouw poetst opnieuw met Accor

Gezinnen kunnen sinds 2004 met de dienstencheques huishoudelijke diensten betalen. Het systeem kent een groeiend succes. ©Dolph Cantrijn/Hollandse Hoogte

Edenred (Accor) snoept het contract voor de distributie van de dienstencheques af van Sodexo. Maar Sodexo wil het daar niet bij laten en trekt naar de Raad van State. Dat vernam L'Echo.

De markt voor de distributie en het beheer van de dienstencheques lijkt wel een pingpongspel tussen Accor (nu Edenred) en Sodexo. Van 2004 tot eind 2007 had Accor het contract in handen. Voor de periode van 2008 tot 2012 koos de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) Sodexo als beheerder.

Nu is het weer andersom: de RVA heeft zopas het nieuwe contract aan Edenred heeft toegewezen.  In tegenstelling tot de voorgaande contracten heeft het nieuwe maar een duurtijd van één jaar en is het maximaal twee keer verlengbaar. Bij de RVA bevestigt men de informatie. Zowel qua prijs als qua kwaliteit van de geleverde diensten zou Edenred beter scoren dan zijn concurrent.

Sodexo wil geen commentaar kwijt. Volgens L’Echo is men bij de Franse groep evenwel niet te spreken over de beslissing van de RVA. Ze besliste naar verluidt al de tegenaanval in te zetten en een hoogdringend verzoek tot schorsing in te dienen bij de Raad van State. Kandidaten die het niet halen in een dergelijke aanbesteding hebben daar 15 dagen de tijd voor. Sodexo hoopt dat de Raad van State voor het einde van de zomer klaarheid schept in het dossier.

Ook Bpost had een dossier ingediend, maar het is evenmin geselecteerd. ‘Onze juridische dienst bekijkt de zaak’, stelt woordvoerder Fred Lens in een reactie.

Groot succes

Met de dienstencheques kunnen gezinnen huishoudelijke diensten zoals schoonmaakhulp en strijkdiensten aankopen. Het systeem is een groot succes. Sinds de start in 2004 groeide het als kool. Vorig jaar kochten 834.959 gebruikers samen meer dan 109 miljoen cheques voor een totale waarde van 818 miljoen euro. Dat was 12,26 procent meer dan in 2010.

Toch zijn de meningen over het nut van het systeem verdeeld. Voorstanders wijzen op het grote tewerkstellingseffect. In 2010 waren ruim 136.000 mensen aan de slag in het stelsel. Voor het overgrote deel zijn dat laaggeschoolde vrouwen die zonder de dienstencheques niet of in het zwart zouden werken, klinkt het. Tegelijk maken de cheques de combinatie van werk- en gezins­leven voor tweeverdieners een stuk gemakkelijker.

Maar de cheques hebben ook een keerzijde. De kostprijs voor de overheid is enorm. De gebruiker betaalt slechts 7,5 euro per cheque, maar de RVA legt daar nog eens ongeveer 14 euro bovenop. Samen met een fiscale aftrek van 30 procent deed dat in 2010 de kostprijs voor de overheid oplopen tot 1,4 miljard euro. Daar staan wel terugverdieneffecten tegenover. Het studiebureau IDEA Consult schat die op ruim 700 miljoen euro. De nettokostprijs zou daardoor uitkomen op 726 miljoen euro.

Nieuwe regels, nieuwe prijs

De federale regering besliste vorige maand dat de dienstencheques vanaf volgend jaar in elk geval 1 euro duurder worden voor de gebruikers. Daardoor daalt de federale bijdrage van 14 naar iets meer dan 13 euro. Er komen ook strengere bovengrenzen voor het aantal cheques dat men jaarlijks mag aankopen.

Bijkomende nieuwigheid: zes op de tien nieuwe jobs betaald met dienstencheques moeten voortaan naar leefloners of uitkeringsgerechtigde volledig werklozen gaan. Dat moet meer werklozen en leefloners aan de slag helpen.

Dienstenchequebedrijven kunnen van het cijfer afwijken als het in de betrokken regio te moeilijk blijkt om nog genoeg mensen te vinden. Voorts moet de sector verder professionaliseren. Wil een onderneming een erkenning als dienstenleverancier, dan moet ze een businessplan voorleggen dat is goedgekeurd door een boekhouder of boekhouder-fiscalist. Een onderneming met slechts een deel van de activiteiten betaald met dienstencheques, moet voortaan ook een afzonderlijke boekhouding voeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud