Logistieke groep Staci breidt Belgische aanwezigheid uit

Panos is een van de klanten van Sepia dat nu bij de Franse groep Staci belandt. ©Kristof Vadino

De Franse logistieke groep Staci tekent opnieuw voor een overname. Nu is de Belgische sectorgenoot Sepia uit Beveren aan de beurt.

Van de logistieke ondersteuning van autobouwers, zoals de verdeling van promotiemateriaal en accessoires, over hulp bij e-commerce en retailactiviteiten in tal van sectoren tot zelfs de verdeling van nieuwe reisbrochures in de toerismesector. Er is weinig dat de Franse logistieke groep Staci niet op haar palmares heeft staan.

Staci begon als een specialist in marketinglogistiek: het helpen van bedrijven om hun marketingmateriaal te beheren en op de juiste plaats te krijgen. Dat is nog steeds een belangrijke activiteit, met een netwerk van logistieke centra, maar die werd intussen uitgebreid met onder meer zelf ontwikkelde digitale hulpmiddelen. Staci is erg spaarzaam met namen van referenties, maar het is onder andere aan de slag voor de grootste spelers in de auto-, farma- en de drankensector.

De groep wordt gecontroleerd door de Franse private-equityspeler Ardian die in 2019 de Belgische investeerder Cobepa afloste als meerderheidsaandeelhouder. Staci heeft ruim 2.000 werknemers en was vorig jaar goed voor een omzet van 310 miljoen euro.

310 miljoen
Omzet
Staci was vorig jaar goed voor een omzet van 310 miljoen euro.

Dit jaar zal dat cijfer fors stijgen omdat Staci in maart de hand legde op zijn Nederlandse sectorgenoot Base Logistics, met de Belgisch-Nederlandse investeerder Waterland als eigenaar. Base is goed voor 100 miljoen euro omzet. Ook met Ardian als eigenaar blijft Staci dus groeien als kool.

Dat blijkt eveneens uit de nieuwe slag in België: de gisteren bekendgemaakte inlijving van Sepia, goed voor 70 extra werknemers en een omzet van zo'n 8 miljoen euro. Staci startte twee decennia geleden in ons land al met een overname. Sepia, in handen van twee privé-investeerders, bestaat sinds 1954 en heeft er ook al enkele acquisities opzitten.

Verlichte borden

Het bedrijf uit Beveren begon met het installeren van verlichte borden in benzinestations en groeide uit tot een concurrent van Staci. Op de referentielijst staan onder meer Q8, Nespresso, Randstad, Continental en Panos. Bij de broodjesketen Panos bijvoorbeeld installeerde Sepia de digitale schermen voor het tonen van het productaanbod en de promoties.

'Zo'n digitaal materiaal voor verkooppunten is nieuw voor Staci in België. Daar vult Sepia ons goed aan. Ze zijn ook actief in de evenementensector. Daar doen we zelf nog maar een stukje van', zegt Jens Vercammen, de CEO van Staci België. Het hele bedrijf is in ons land nu goed voor 150 werknemers en ruim 20 miljoen euro omzet. Staci België krijgt er ook een extra magazijn bij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud