MIVB scheep met privé voor bouw stelplaats

©BELGA

De Brusselse vervoersmaatschappij gaat voor de eerste keer scheep met de privésector voor de realisatie van een belangrijke investering. Het gaat om de bouw van een nieuwe tramstelplaats in het zuiden van Brussel.

De collega's van De Lijn (stelplaatsen, tramverlenging) en van Infrabel (Diabolo, Liefkenshoektunnel) kozen al eerder voor de formule van publiek-private samenwerking (PPS). Voor de MIVB gaat het om een primeur. De tramremise op de grens van Ukkel en Vorst moet onderdak bieden aan 75 trams en faciliteiten voor het onderhoud van tien trams, zo meldt de MIVB.

De gekozen formule voor het partnerschapscontract is die van design-build-finance-maintain (DBFM). De privé-partner investeert dus mee en stelt na de afwerking de infrastructuur ter beschikking tegen een afgesproken vergoeding. De MIVB heeft de voorbije jaren zijn tramvloot stevig uitgebreid en er zijn er nog op komst. Daarom was een nieuwe stelplaats nodig.

Het Europees programma INTERREG IVB NWE co-financiert het project.

Het beheerscomité van de MIVB heeft de procedure zopas goedgekeurd, de preselectie van de kandidaten is gestart. Het doel is dan zo snel mogelijk een aanbesteding te openen voor de biedingen. Een eerste fase van de 'remise' zou in de herfst van 2014 operationeel moeten zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud