Noodkreet Plopsaland lokt 2.000 sollicitaties

©BELGA

De noodkreet die Plopsaland De Panne maandag uitstuurde, levert onmiddellijk resultaat op: voor de 500 vacatures liepen intussen 2.000 sollicitaties binnen.

'Vorig weekend is de personeelsschaarste voor het eerst structureel geworden', luidde maandag Plopsaland De Panne de alarmbel. De pretparkuitbater liet toen weten dringend op zoek te zijn naar 500 seizoensmedewerkers en jobstudenten. 'Een moeilijke zoektocht in een grensregio met weinig jongeren en veel zwartwerk in de horeca', stelde CEO Steve Van den Kerkhof.

Die noodkreet in de media werkt duidelijk beter dan eender welke jobadvertentie. Door die media-aandacht liepen in De Panne intussen 2.000 sollicitaties binnen, uit binnen- en buitenland. CEO Van den Kerkhof zegt dat hij zeer aangenaam verrast is door de talrijke reacties. ‘We hadden zo’n enthousiasme helemaal niet verwacht. Op het einde van de rit kunnen we vermoedelijk afklokken op om en bij de drieduizend sollicitanten. Onze personeelsdienst draait op volle toeren om alle sollicitaties te verwerken.' De bedoeling is dat elke sollicitant binnen een week een antwoord ontvangt.

De Plopsa-CEO wil echter ook niet te snel victorie kraaien. ‘De sollicitaties worden momenteel nog verwerkt, dus over de kwaliteit van de kandidaten is nog niets bekend. Ook komen sommige sollicitanten van heel ver en weten we eigenlijk al dat het voor hen niet haalbaar is om bij ons te werken. Een perfecte analyse van de oproep is dus nog niet mogelijk.’

Noord-Frankrijk

Twintig procent van de huidige aanvragen is afkomstig uit Noord-Frankrijk, zegt Van den Kerkhof. ‘Dat verbaasde ons, gezien we het persbericht niet vertaald hebben en het ook niet naar Franse media hebben gestuurd. We vermoeden dat de Franse pers het zelf heeft opgepikt, maar wij weten van niets.’

Volgens Van den Kerkhof willen de mensen wel werken, maar zoeken ze minder actief de laatste tijd. ‘Ik heb het gevoel dat er een gat is dat niet opgevuld raakt. Enerzijds is er het verval van de jobaanbiedingen op papier. Magazines zoals Vacature en Jobat worden met de week dunner. Anderzijds heb je de sociale media die de verspreiding van jobaanbiedingen moeten overnemen, maar dat onvoldoende doen. Het is tegenwoordig gewoon veel moeilijker om mensen te bereiken’, legt hij het probleem uit.

IKEA

De sollicitatiegolf is overigens nog vrij mild vergeleken met landen met een structureel hoge werkloosheid. Toen IKEA eind vorig jaar een nieuwe vestiging opende in de buurt van het Spaanse Valencia, ontving de Zweedse meubelgigant in enkele dagen tijd liefst 20.000 sollicitaties voor 400 vacatures. In Spanje is meer dan een kwart van de beroepsbevolking werkloos.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud