Oorlog om de betaalterminal bij uw bakker

De betaalterminal bij uw bakker of kledingketen is het voorwerp van een bitse strijd tussen Atos Worldline en Keyware. Bij Unizo regent het klachten van handelaars.

We hebben een klets uitgedeeld aan Atos.’ Stéphane Vandervelde, CEO van het beursgenoteerde Keyware, spreekt vol trots over de wervingsactie die zijn bedrijf onlangs lanceerde. 45.000 handelaren die klant zijn bij concurrent Atos kregen een postkaart in de bus. De boodschap is onrustwekkend: ‘Binnen enkele maanden stopt Atos Worldline (marktleider, red.) met de support van uw C-Zam/Smash betaalterminal. Keyware (15% van de markt, red.) biedt u een nieuw toestel vanaf 0,8 euro per dag!’

‘Een fantastische actie’, glimlacht Vandervelde, die met zijn bedrijf betaalterminals verhuurt aan handelaren en in België een belangrijke concurrent is van de Franse multinational Atos. ‘We hebben een heel sterke respons gekregen van de handelaren. We gaan veel transacties afnemen van onze concurrent. Dit jaar hebben we al 1.500 nieuwe betaalterminals extra kunnen verhuren, een groei met ruim 10 procent. Atos kan er echt niet mee lachen.’

De postkaart deed inderdaad het bloed koken bij Atos. Woordvoerder Bram Boriau: ‘Ze stellen het voor alsof winkeliers met een C-Zam enkel bij hen terecht kunnen voor een alternatief. Zo lokken ze ondernemers in contracten die ze eigenlijk niet willen. We kregen al meerdere telefoons van klanten die in de war zijn. Allemaal klaagden ze over de aanpak van Keyware. Wij bieden eveneens een alternatief voor de winkeliers.’ Ook bij de zelfstandigenorganisaties Unizo en NSZ ging het aantal klachten over Keyware plots fors de hoogte in.

Vandervelde heeft weinig medelijden met de klagers: ‘Een aantal klanten die intekenden op ons aanbod beseften niet dat hun transacties plots niet meer via Atos verlopen. Toen Atos aan hun deur kwam kloppen met een nieuw voorstel, wilden ze plots hun contract bij ons opzeggen. Maar zo wordt het spel niet gespeeld. Ons contract is duidelijk, er zijn geen kleine lettertjes. Klanten tekenen voor 5 jaar en een contract tussen twee handelspartijen is bindend. Als dat al betwist wordt, hebben we een probleem met de vrijemarkteconomie.’

De vijfjaarcontracten bij Keyware staan in contrast met de tendens in andere sectoren en de eisen van Unizo. Dat wil een contractduur van maximaal 1 jaar en stelde een heus ‘Charter van de Betaalterminal’ op. De twee andere grote spelers (Atos en CCV) onderschrijven dit charter. ‘De technologie van betaalterminals verandert zo snel dat de toestellen snel verouderd zijn. Winkeliers die meer applicaties willen, kunnen door die contracten niet overstappen’, zegt Lieven Cloots, juridisch adviseur bij Unizo.

NSZ klaagt dan weer over de klantenservice. Woordvoerder Sven Nouten: ‘We krijgen maandelijks ettelijke klachten, al jarenlang. Vooral Keywares klantenservice is slecht. Echt heel slecht. Winkeliers die met een kapotte terminal zitten, krijgen gewoon geen antwoord als ze om hulp vragen. Zelfs niet na een aangetekend schrijven. Winkeliers die in zo’n geval hun terminal afsluiten en het contract als verbroken beschouwen, blijven gewoon facturen krijgen’.

Vandervelde reageert cynisch. ‘Och, met hun regeltjes. Voor Unizo en NSZ zouden contracten dagelijks opzegbaar moeten zijn en zouden handelaars 20 jaar bedenktijd moeten krijgen. Misschien moeten we ook nog alle transacties terugstorten? Ik doe niet mee met hun spelletjes. Ik volg mijn businessmodel. Wij zijn een beursgenoteerd bedrijf en zijn er alleen om winst te maken. Een klant die weigert te betalen, is geen klant meer. Natuurlijk krijgt die dan geen ondersteuning meer. Wij hebben ons eigen charter: wie weg wil kan een verbrekingsvergoeding betalen van 750 euro. Wij moeten niet heiliger zijn dan de paus. Wie wel klant is en zijn rekeningen netjes betaalt, wordt binnen de 24 uur geholpen.’

Weet je, sinds kort beginnen we Atos erg pijn te doen. En we zijn tot 40 procent goedkoper. Atos loopt daarom naar Unizo en NSZ om de gemoederen wat op te stoken.’

Vandervelde merkt terloops op dat Atos twee jaar geleden de winkeliers overhaalde hun verouderde terminals voor zo’n 400 euro te kopen in plaats van die te huren. Enkel de huurders krijgen een nieuw toestel, de kopers blijven met hun oude, niet langer ondersteunde materiaal zitten.

Desgevraagd zegt Vandervelde dat Keyware eigenlijk nog altijd te koop staat. De CEO zei in het verleden meermaals dat diverse partijen in het bedrijf interesse toonden. Dat zorgde telkens voor kortstondige koersopstoten en ergernis bij de beleggers en de beurswaakhond. Voorlopig daagden geen kopers op.

Zolang ik de juiste prijs niet krijg, wordt er niet onderhandeld. Die prijs? 60 miljoen euro (de beurs waardeert het bedrijf op amper 11 miljoen euro, red.). Maar als we groeien, zal de prijs natuurlijk stijgen. Er zit natuurlijk niet veel beweging in de fusie- en overnamemarkt. Alleen bedrijven in problemen worden nog makkelijk voor een prikje opgekocht. Maar Keyware is geen probleembedrijf.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud