PostNL haalt meer inkomsten uit pakjes dan uit brieven

Door het krimpend briefverkeer haalt PostNL bijna de helft van de 19.000 brievenbussen weg. ©ANP

Door de snelle krimp van het briefverkeer staat de winst echter zwaar onder druk, ondanks besparingen en een postzegel die op drie jaar een vijfde duurder is geworden.

Het goede nieuws bij de resultaten van PostNL   over het derde kwartaal: de winst daalt minder hard dan gevreesd. Het slechte nieuws: opbeurende lectuur is het kwartaalrapport nog steeds allerminst.

De omzet steeg over het derde kwartaal licht, van 630 tot 638 miljoen euro. Die evolutie maskeert traditiegetrouw een zeer uiteenlopende evolutie.

Bij de binnenlandse brievenpost zet door de snelle overgang naar digitaal briefverkeer de vrije val nog sterker door, met een krimp van 11,9 procent jaar op jaar. De omzet kromp 6 procent naar 371 miljoen.

Die krimp is iets minder uitgesproken dan de volumedaling, omdat de postbedeler de tarieven blijft verhogen: vanaf 1 januari stijgt de prijs voor een postzegel met 5 procent naar 87 cent. Op drie jaar tijd is de prijs voor een postzegel met bijna een vijfde gestegen, van 73 cent eind 2016.

-54%
Beurskoers onderuit
PostNL noteert ruim de helft onder de 5,75 euro per aandeel die Bpost twee jaar geleden op tafel wou leggen

Dankzij e-commerce boomt de pakjesdient. Daar gaat de omzet dankzij 20 procent hogere volumes 11 procent hoger naar 375 miljoen euro. Opmerkelijk: PostNL haalt zo voor het eerst meer omzet uit pakjes dan uit brieven. Over het boekjaar 2016 was de brieventak met 1,88 miljard euro nog bijna dubbel zo groot als de de 967 miljoen grote pakjesafdeling. 

Meer omzet, maar winst volgt niet

Het probleem is wel dat net zoals de voorbije jaren de sterke groei in pakjes alleen in omzet de krimp van het briefverkeer kan counteren, maar niet lager op de resultatenrekening.

De bedrijfswinst zakte 40 procent naar 29 miljoen, iets beter dan de 27 miljoen die analisten gemiddeld verwachtten. Rekening houdend met de pensioenlasten zakt het 'cash' bedrijfsresultaat - de grondslag voor het dividend - met een derde naar 23 miljoen euro. Ook dat is iets beter dan verhoopt. De winst is volledig te danken aan de pakjes, waar de bedrijfswinst op 28 miljoen uitkwam.

Door de scherpe concurrentie zakt de winstmarge van de pakjesdienst van 9 naar 7,5 procent. Het binnenlands briefverkeer dook over het voorbije kwartaal licht in het rood, omdat de duurdere postzegels en de kostenbesparingen de snelle krimp niet kunnen compenseren. Netto zakte de winst van de groep van 25 naar 19 miljoen euro. 

Voor het volledige boekjaar handhaaft CEO Herna Verhagen de prognose voor een cash bedrijfswinst tussen 160 en 190 miljoen euro, tegen 241 miljoen een jaar eerder.

Dividenduitkering

Door de zwakke resultaten is het aandeel PostNL intussen tot 2,63 euro weggegleden. Dat is meer dan drie euro of 54 procent onder het bod van de Belgische rivaal Bpost dat PostNL twee jaar geleden afketste. Verhagen probeerde de aandeelhouders te lijmen door - ondanks het negatieve eigen vermogen - opnieuw een dividend uit te keren.

Het dividendrendement beloopt op basis van de 23 cent over het boekjaar 2017 nu bijna 9 procent, maar analisten plaatsen gelet op de zwakke resultaten en dito balans vraagtekens bij de duurzaamheid van de uitkering. Maar voorlopig is de coupon - net als bij Bpost overigens - heilig als een soort van laatste houvast voor de aandeelhouders. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud