Sodexo houdt stand in Europa

De Franse cateraar Sodexo heeft in het derde kwartaal een omzetgroei van 12 procent geboekt. De stijging is te danken aan de activiteiten in Azië en Zuid-Amerika, in Europa hield de groep ondanks de moeilijke marktomstandigheden nipt stand. Sodexo bevestigt zijn doelstellingen.

Sodexo is na het Britse Compass 's werelds grootste cateringbedrijf. In de drie maanden tot en met mei zag de groep de omzet stijgen tot 4,64 miljard euro, iets minder dan de 4,66 miljard verwacht door analisten.

Vooral buiten de Europese thuismarkt scoorde Sodexo behoorlijk. In de zogenaamde 'rest van de wereld' - alles buiten Europa en Noord-Amerika - was er een groei met maar liefst 35 procent. De groep haalt nu zowat een vijfde van haar omzet in die regio's.

Op het Europese vasteland kon de cateraar zijn omzet nipt vasthouden: de minieme groei van de eerste twee kwartalen van het jaar viel stil en de omzet stagneerde op 1,45 miljard euro.

'In het derde kwartaal hebben we de wereldwijde terugval van de economie duidelijker gevoeld', reageert CEO Michel Landel. Hij bevestigt niettemin de doelstelling om over het hele jaar een hogere winst te boeken bovenop een organische omzetgroei van 6 à 7 procent. Over de eerste negen maanden staat het bedrijf nu op een organische groei van 5,2 procent.

Opvallend, net als concurrent Compass, profiteert Sodexo via een omweg wel van de crisis. De groep die grote bedrijven als Microsoft, Unilever en AstraZeneca als klant heeft, wint meer overheidscontracten omdat heel wat regeringen hun refters outsourcen met het oog op besparingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud