Advertentie

Taxi-app PickMeUp is Vlaams alternatief voor Uber

De taxi-app PickMeUp lanceert vandaag in Gent en Antwerpen. Brussel (foto), Leuven, Hasselt en Brugge volgen in januari. ©Photo News

Drie jonge Gentse ondernemers lanceren maandag een smartphone-applicatie om een taxi te bestellen. ‘PickMeUp’ kopieert het model van de Amerikaanse dienst Uber, maar werkt wel samen met bestaande taxibedrijven.

De nieuwe app werkt voorlopig alleen in Gent en Antwerpen, waar PickMeUp naar eigen zeggen al zowat 150 taxi’s in zijn netwerk heeft. Vanaf januari wordt dat uitgebreid naar Brugge, Leuven, Hasselt en Brussel. Volgens een persbericht wordt er samengewerkt met ‘kleine taxibedrijven en zelfstandige taxichauffeurs’ om een ‘sympathiek alternatief voor Uber’ te creëren.

De (gratis) PickMeUp-app is voorlopig alleen beschikbaar in de App Store van Apple. Vanaf februari wordt de toepassing ook beschikbaar voor Android-telefoons, via de appwinkel Google Play.

De app toont waar de dichtstbijzijnde taxi’s zich bevinden. Wie een taxi bestelt, krijgt informatie over de verwachte wachttijd, het type wagen en een beschrijving van de chauffeur. Wijzigen de plannen nog na de bestelling, dan kunt u via de app met de taxichauffeur bellen. De app stuurt een bericht om te verwittigen wanneer de taxi voor de deur staat. De betaling kan cash of met een kredietkaart.

De app voorziet ook in een reviewsysteem. U kunt de chauffeur beoordelen en/of markeren als favoriet. In dat geval zal de volgende aanvraag eerst naar die chauffeur worden verstuurd.

PickMeUp werd opgericht door Gentenaars Olivier de Clercq (23), Nelson Dheedene (23) en Tom Goossens (24). De laatste twee maakten tijdens hun studies in de VS kennis met de populaire taxi-app Uber en kwamen op het idee om een lokaal en naar eigen zeggen ‘legaal’ alternatief te bouwen. ‘Wij werken enkel met officiële en erkende taxi’s waardoor elke rit helemaal in orde is. Een taxichauffeur bij PickMeUp beschikt over de nodige documenten zoals een verzekering, een medisch attest, een bewijs van goed gedrag en zeden, en een taxi licentie’, aldus Dheedene.

Uber ligt in ons land en in andere Europese landen onder vuur omdat het werkt met zelfstandigen die niet over zo’n taxivergunning beschikken. Ook worden vragen gesteld over de naleving van de fiscale en sociale wetgeving.

Een gevolg is wel dat de prijzen van PickMeUp boven die van Uber liggen, geeft Dheedene toe. Klanten van PickMeUp betalen de 'normale' prijzen die erkende taxi's vandaag al aanrekenen. De taxi staat daarvan een commissie af aan PickMeUp. Dheedene zegt te hopen dat een hervorming van de taxiwetgeving op termijn ook voor lagere prijzen voor de klant zal zorgen. Hij wijst er ook op dat PickMeUp de kosten van een betaling met kredietkaart op zich neemt. De klant noch de taxi-uitbater betalen daar kosten voor, klinkt het.

In Antwerpen krijgt PickMeUp naar eigen zeggen alvast de steun van schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). In het persbericht zegt Kennis dat hij het initiatief ‘alleen maar kan toejuichen’.

PickMeUp is niet het eerste lokale alternatief voor Uber. In Brussel lanceerde de taxidienst Taxis Verts, met zowat 500 chauffeurs, onlangs een eigen app, eCab.

PickMeUp haakt voor de promotie van de nieuwe app zijn karretje aan Music for Life, het benefietproject van Studio Brussel. Komende woensdag (24 december) zal voor elke taxirit die met de app gemaakt wordt, één euro geschonken worden aan Music for Life, voor Unicef België.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud