Taxidienst Uber komt dit jaar naar België

Een manifestatie van klassieke taxichauffeurs tegen Uber in San Francisco, midden vorig jaar.

De alternatieve Amerikaanse taxidienst Uber wil nog dit jaar van start gaan in ons land. 'Eerst in Brussel, daarna mogelijk ook in Antwerpen.' De taxichauffeurs zetten nu al de hakken in het zand. 'Voor ons is het neen. En dan is het voor de overheid ook neen.'

Uber is een alternatieve taxidienst die consumenten en chauffeurs via een smartphone-applicatie in contact brengt met elkaar. De dienst is wereldwijd razend populair: voor de consument betekent Uber doorgaans een rit die iets duurder, maar een pak luxueuzer is dan in een klassieke taxi. Bovendien wordt alles - van het bestellen van de chauffeur tot het betalen van rit en fooi - afgehandeld via de smartphone. 

De piepjonge dienst, waarin onder meer Goldman Sachs en Google miljoenen investeerden, was eind vorig jaar wereldwijd actief in 68 steden (waaronder Parijs, Amsterdam en Berlijn) maar nog niet in België. Maar daar moet dit jaar verandering komen, luidt het bij Uber.

'We zijn zeker van plan om in 2014 actief te worden in België', zegt Uber-woordvoerster Susanne Stulemeijer aan De Tijd. 'We hebben het gevoel dat de overheden voor ons project gewonnen zijn, en de consumenten ook. We willen eerst in Brussel beginnen, daarna ook in Antwerpen.' 

Maar Uber zegt op zijn hoede te zijn voor militante Belgische taxichauffeurs. Eerder kreeg Uber al een bijzonder warm onthaal in Frankrijk. De Franse regering vaardigde onder druk van de klassieke taxilobby nieuwe regelgeving uit die Uber-chauffeurs verplicht om een kwartier te wachten vooraleer een klant op te pikken.

En vanochtend werd naar verluidt een Uber-chauffeur met twee passagiers aangevallen in de buurt van de luchthaven in Parijs. Enkele mannen staken de banden van de Uber-wagen lek, sloegen een raam in en besmeurden de auto met lijm. De chauffeur kon zich zelf uit de voeten maken. Volgens Uber waren de Uber-wagens in Parijs en Lyons alleen al betrokken bij een dozijn gelijkaardige incidenten. 

Voorts moet er ook nog aan de taxiwetgeving gesleuteld worden, vooraleer Uber actief kan worden in ons land. 'Ook dat moet eerst worden geregeld', aldus Stulemeijer. 

De Brusselse taxichauffeurs zetten alvast de hakken in het zand. 'Een alternatieve taxidienst? Ben ik 150 procent tegen', aldus Constantin Tsatsakis van de belangenvereniging Vereniging van de Brusselse taxi's. 'Weet u hoeveel kosten ik per jaar betaal? De overheid zal dit nooit toelaten. Als wij tegen zijn, dan is de overheid dat ook. Hoe ik dat zo zeker weet? Zo werkt het.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud