THOM zoekt overnemer in WCO

Het bekende marketingconsultancybureau The House of Marketing verandert binnenkort van eigenaar. Het bedrijf is onder de bescherming van de Wet Continuïteit Ondernemingen op zoek naar een overnemer.

The House of Marketing is een ancien in de marketingsector. Het bedrijf werd in 1995 uit de grond gestampt door het duo Marc De Reu en Nicole Berx. Op korte tijd groeide het consultancybedrijf uit tot een gevestigde naam met meer dan 30 mensen in dienst.

De jongste jaren is er echter veel veranderd in de sector. 'De financiële crisis die in 2008 uitbrak, heeft de ganse sector door elkaar geschud', legt oprichter Marc De Reu uit. 'Doordat de budgetten van bedrijven zwaar onder druk kwamen te staan, begonnen klanten voor marketing en communicatie meer en meer intern naar oplossingen te zoeken. Daarmee is de vraag naar ons soort diensten gedaald en kwamen de marges onder druk te staan. Hier bovenop komen de hoge vaste kosten van onze bedrijfsgebouwen, die gedimensioneerd zijn op een groeiscenario.'

Dat had ook een sterke impact op de financiën van The House of Marketing. Het bedrijf draaide een paar zware verliesjaren, wat de onderneming opzadelde met een negatief eigen vermogen. Eind 2012 stond dat meer dan 800.000 euro in het rood.

'Daarom hebben we in maart 2013 een externe partij verzocht om op zoek te gaan naar mogelijkheden om onze diensten te verruimen via een fusie of overname', aldus De Reu. 'Eind 2013 leverde dat een valabele kandidaat op, met complementaire activiteiten aan die van ons. Maar ondertussen maakten onze financiën een normale gang van zaken verder onmogelijk.'

Daarom valt The House of Marketing terug op de Wet Continuïteit Ondernemingen, die bescherming biedt tegen schuldeisers. Die werd eind februari aangevraagd en gekregen. Het gaat daarbij om de zogenaamde WCO 3, een juridische procedure die volledig gericht is om het bedrijf te redden via een overdracht van de onderneming.

Bedoeling is dus dat de externe partij The House of Marketing overneemt. 'Om wie het gaat, kan ik nog niet kwijt', zegt De Reu. 'De rechter moet de transactie immers nog goedkeuren. Maar het is de bedoeling dat alles snel zal gaan.'

De Reu benadrukt dat het niet de bedoeling is dat er iets verandert voor de klanten of het personeel van The House of Marketing. 'Het is de bedoeling dat er aan onze werking niet veel verandert. We doen verder waar we mee bezig waren. Dat en meer.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud