Zalando boekt eerste operationele winst

©BELGAIMAGE

Zalando heeft voor het eerst in zijn korte stormachtige bestaan zwarte cijfers geschreven. In het eerste halfjaar maakte de grootste online-klerenwinkel van Europa een operationele winst van 12 miljoen.

Het Berlijnse bedrijf, dat ook in ons land actief is, boekte in de eerste zes maanden van dit jaar een omzetgroei van 29 procent tot 1,05 miljard euro. Daarop werd een EBIT-marge van 1,1 procent geboekt. Een jaar geleden werd er op een omzet van 809 miljoen nog 72 miljoen euro verloren.

De zwarte cijfers zijn vooral het gevolg van stevige bezuinigingen. Toen de verliezen vorig jaar fors opliepen werd de verdere internationale expansie stopgezet, ging het mes in de immense marketingbudgetten en werd de zieltogende luxe-dochter Emoza de nek omgedraaid en stopte het bedrijf met de verkoop van meubels en andere interieur-artikelen.

Zalando geldt als de nagel aan de doodskist van veel stenen modewinkels. Het bedrijf bezorgt bestelde kleren gratis en ze kunnen ook kostenloos worden teruggestuurd. Die retourzendingen blijven een forse kostenpost voor Zalando, dat tot op heden zedig zwijgt over het percentage bestellingen dat uiteindelijk terugkeert naar de magazijnen. Analisten denken dat 50 tot zelfs 70 procent van alle bestellingen terugkeert.

De groep had vorige maand al vol trots gebazuind dat het in de eerste zes maanden van dit jaar uit de rode cijfers zou klimmen. Dat was een duidelijke poging om scepsis bij analisten en poteniële beleggers weg te nemen, want Zalando moet normaal gesproken in september zijn entree doen op de beurs van Frankfurt.

Het concern hoopt zo’n 900 miljoen euro op te halen. Als dat lukt is het de grootste beursintroductie van een Duits tech-bedrijf sinds de dotcom-bubble in 2000. Volgens de laatste kapitaalronde die Zalando uitvoerde is het bedrijf zo’n 4 miljard euro waard.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud