Rocket Internet wipt van e-commerce naar fintech en AI

Oliver Samwer bereidt zich voor op een nieuwe golf investeringen. ©EPA

De Duitse internetreus Rocket Internet, die met succes e-commercebedrijven als Zalando en HelloFresh heeft gelanceerd, gaat zijn cashberg van 2,6 miljard euro aan het werk zetten in geavanceerde digitale technologie.

Na een moeilijke start op de beurs in 2014 kijkt Oliver Samwer, de CEO van de Berlijnse start-upmachine, weer met meer vertrouwen naar de toekomst.

Rocket Internet  mag terugkijken op geslaagde beursintroducties vorig jaar van twee belangrijke participaties, de maaltijdboxenverkoper HelloFresh en de maaltijdbezorger Delivery Hero. Ook operationeel gaat het vrij goed met de bedrijven van Rocket, dat zelf een geconsolideerde winst kan publiceren van 75 miljoen euro (46 cent per aandeel) in het eerste kwartaal.

De vraag is nu vooral wat Samwer van plan is met zijn oorlogskas van 2,6 miljard euro. Die gaan we aan het werk zetten in domeinen als financiële technologie (fintech) en artificiële intelligentie (AI), zei Samwer vanochtend op een persbriefing. Een timing wil hij er niet op plakken.

De laatste investeringen van Rocket dateren van 2015 en 2016, toen het bedrijf onder meer belangen kocht in Delivery Hero en HelloFresh. ‘Als de juiste opportuniteit zich aandient, gaan we dat opnieuw doen’, aldus Samwer.

Rocket verdiende niet alleen geld met de beursgang van beide bedrijven. Het boekte ook meerwaarden op de verkoop van zijn belang in het Aziatische e-commercebedrijf Lazada aan de Chinese Alibaba-groep. Later dit jaar staat er ook nog een beursintroductie op de agenda van de online meubelverkoper Home24.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content