Belgisch durffonds stapt in zitzakfabrikant Fatboy

Fatboy krijgt een nieuwe CEO. ©Hollandse Hoogte

De instap in Fatboy is de vijfde investering van het Vendis Capital II-fonds.

De investering van het Belgische investeringsfonds in het Nederlandse bedrijf gaat gepaard met de aanstelling van een nieuwe CEO. Oprichter Alex Bergman wordt vervangen door Richard den Hollander. Die was voordien onder meer actief bij United Biscuits, Pepsico en Tristar, een producent van huishoudtoestellen en elektronica. Bergman blijft betrokken bij het bedrijf als creatief brein.

Vendis investeert een niet nader genoemd bedrag in Fatboy. Het bedrijf is alombekend voor zijn zitzakken, maar het maakt ook verlichtingsartikelen en lanceerde onlangs de opblaasbare ligzak Lamzac. Recente financiële details zijn niet meteen voorhanden.

Fatboy is de vijfde investering van Vendis Capital II, een fonds dat focust op de consumentensector. Dat fonds ging in 2015 van start met een kapitaal van 180 miljoen euro. De andere bedrijven in Vendis' tweede fonds zijn de Nederlandse specialist in zwangerschapskleding en babymode Noppies, het Nederlandse kledingmerk Petrol Industries, de Scandinavische producent van designaccessoires en -meubelen Ferm Living en de Vlaamse meubel- en badkamerspecialist Legio (X²O, Overstock).

Mitiska

De investering van Vendis in Fatboy is opmerkelijk omdat de Vlaamse investeringsmaatschappij Mitiska - waar een deel van het Vendis-team in een vorig leven tewerkgesteld was - al eens in het bedrijf investeerde. Mitiska stapte net voor het uitbreken van de financiële crisis in B&W, de holding boven Fatboy. Zes jaar nadien verkocht de investeringsmaatschappij van Luc Geuten haar belang van 33 procent terug aan de twee oprichters, maar met verlies.

Robertjan Zonneveld, mede-eigenaar en toenmalig topman van Fatboy, was niet te spreken over de passage van de Belgen. 'We hadden groeikapitaal nodig en wilden een deel van de waardestijging van ons bedrijf veiligstellen', verklaarde hij naar aanleiding van de exit van Mitiska aan het Financieele Dagblad. De werkwijze van Mitiska wrong met het rebelse karakter van Fatboy.

'We kregen te maken met een verstikkende complexiteit', blikte Zonneveld terug. Hij zag met lede ogen hoe de investeringen in nieuwe software stegen, externe adviseurs over de vloer kwamen en mediabureaus werden ingeschakeld. 'Alles werd in systemen gevangen. De ziel was uit het bedrijf.'

Na zes jaar kwam de breuk er. Zonneveld en Bergman kochten de aandelen tegen een lagere prijs terug dan die waartegen Mitiska was ingestapt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect