Boëls pompen geld in Chinese e-kruidenier (bis)

De internetkruidenier Miss Fresh is al actief in 20 Chinese steden en wil dat snel vervijfvoudigen. De 'kruidenier op de hoek' lijkt ver weg. ©Photo News

Sofina investeert voor de tweede keer dit jaar in de Chinese online kruidenier Miss Fresh.

Miss Fresh is een Chinees bedrijf dat gespecialiseerd is in de online verkoop en levering van verse voedingsproducten van hoge kwaliteit. Het bestaat al vier jaar en is actief in twintig Chinese steden, waaronder de grootsteden Peking, Shanghai, Guangzhou en Shenzhen.

Sofina  stapte begin dit jaar in Miss Fresh naar aanleiding van een kapitaalronde van 500 miljoen dollar (427 miljoen euro). Dat was de zevende geldinzameling van het Chinese internetbedrijf. Via de operatie verwierf de Boël-holding 9,3 miljoen aandelen Miss Fresh, goed voor een belang van 2,3 procent.

Intussen heeft de Chinese start-up nog meer geld bijgetankt. Begin deze maand haalde ze nog eens 450 miljoen dollar op. De grootste kapitaalverschaffers zijn de investeringspoot van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en de Chinese internet- en gamingreus Tencent. Sofina tastte opnieuw in de buidel. Voor welk bedrag is voorlopig onduidelijk, maar het loopt allicht op tot enkele miljoenen dollar.

Miss Fresh zal het verse geld investeren in het ontwikkelen van zijn logistieke keten en van zijn technologie. Xu Zheng, de oprichter en CEO van Miss Fresh, wil op termijn 10.000 magazijnen openen in 100 Chinese steden.

Azië

Sofina richt zijn pijlen al langer op Azië. In China zit de Boël-holding behalve in Miss Fresh ook in het kapitaal van Carebridge, het ontwikkelingssproject van het toonaangevende Chinese ziekenhuis Jiahui in Sjanghai. Ze investeerde ook in het investeringsfonds China Renaissance Capital Investment, dat bij de huidige kapitaalronde van Miss Fresh trouwens ook geld op tafel legde.

De Boëls zijn evenwel nog actiever in India. Sofina bezit er 10 procent van het bedrijf achter de interactieve leerapp Byju's - sinds dit jaar een 'eenhoorn' (een techbedrijf met een waardering van meer dan 1 miljard dollar, red.). Voordien pompte Sofina ook al geld in de Indiase e-commercebedrijven Myntra, Freecharge en Flipkart, het lokale Amazon. Dat laatste werd enkele maanden geleden overgenomen door de Amerikaanse retailreus Wal-Mart. Het leverde Sofina 80 miljoen euro cash op, acht keer de inleg uit 2013.

Sofina bouwde ook een participatie op in het Indiase kabel- en internetbedrijf ACT, in de IT-groep Pine Lags en in TCNS Clothing Company, de Indiase marktleider op het gebied van merkkledijvoor dames.

AB InBev

Ook Verlinvest, het investeringsvehikel van de Belgische AB InBev-families De Mévius en De Spoelberch, investeert fors in Azië en in e-commerce. In India zit het in meer mature participaties, waaronder de specerijenspecialist Veeba, het wijndomein Sula en de restaurantketen Cuisine Asia. Maar het belegde er ook in technologie. Net als Sofina in Byju, maar ook in Xseed, een start-up die softwareplatformen maakt voor kleuters en kinderen uit de lagere school.

Verlinvest heeft ook in China enkele participaties, waaronder het online-farmaplatform New Peak en Red Sun, een uitbater van rusthuizen en zorgcentra. Die laatste investering gebeurde samen met China Resources,  de groep achter het Chinese biermerk Snow.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content