Advertentie
Advertentie

Ergon sluist 85 miljoen door naar Frère & co

De GBL-toplui Gérard Lamarche (links) en Ian Gallienne (rechts) rond Albert Frère, voortaan erervoorzitter van de holding. ©David Plas

Het investeringsfonds Ergon II keert 84,5 miljoen uit aan zijn aandeelhouders GBL (groep Frère) en Parcom (ING). Het zusterfonds Ergon III koopt intussen het Italiaanse modehuis Golden Goose.

De kapitaalvermindering van Ergon II staat in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad. Ze werd begin deze maand doorgevoerd en volgt op de verkoop door Ergon van de staalplatenspecialist Joris Ide aan het Ierse Kingspan. Die deal bracht Ergon zo’n 156 miljoen euro op.

Het is de tweede keer dit jaar dat Ergon II kapitaal uitkeert aan zijn aandeelhouders. Begin 2014 vloeide al eens 85 miljoen naar Groep Brussel Lambert (GBL) en Parcom. Die kapitaalvermindering volgde op de verkoop van de Duits-Italiaanse steroïdenproducent Zellbios aan Deutsche Private Equity en die van de producent van aluminiumprofielen Corialis (ex-Aliplast) aan de private-equitygroep Advent.

Nu Joris Ide ook de deur uit is, blijft er slechts één participatie meer over in de portefeuille van Ergon II: de Italiaanse ventilatorenproducent Nicotra-Gebhart.

Drie fondsen

Ergon II werd in 2006 opgericht en kreeg een kapitaal mee van 350 miljoen euro. GBL , de holding van de families Frère en Desmarais, bracht de helft van de middelen aan en Parcom Ventures (ING) de rest. Enkele jaren voordien hadden de twee partners al Ergon I opgericht met een kapitaal van 150 miljoen euro.

Voor Ergon III bracht de Frère-holding de middelen (350 miljoen euro) alleen aan. Dat fonds verwierf gisteren voor een niet nader gespecifieerd bedrag een meerderheidsbelang in het Italiaanse luxemodehuis Golden Goose. De Italiaanse financiële pers waardeert het bedrijf op ongeveer 100 miljoen.

Golden Goose is een snelgroeiend luxemodehuis. Het boekte vorig jaar 48 miljoen euro omzet, twee keer meer dan in 2010. Voor dit jaar gaat Golden Goose uit van 70 miljoen euro inkomsten. De Italiaanse groep heeft showrooms in Milaan, Parijs en New York en distribueert zijn producten wereldwijd via enkele honderden winkels.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud