Advertentie

Familie Boël heeft zicht op jackpot bij verkoop Adjust

Sofina en CEO Harold Boël stapten pas midden 2019 in Adjust. Anderhalf jaar later hebben ze al zicht op een stevige meerwaarde. ©jonas lampens

Het mobiele marketingplatform AppLovin koopt de Duitse start-up Adjust. Op basis van de het officieuze overnamebedrag zou de Boël-holding Sofina om en bij de 63 miljoen euro cashen.

Adjust legt zich onder meer toe op het meten en analyseren van bezoekersgedrag op apps, 'audience measurement' in het vakjargon. De jonge Duitse start-up levert ook oplossingen voor cyberbeveiliging en om fraude bij die metingen, bedoeld om reclamegeld weg te sluizen, tegen te gaan. Wereldwijd maken tienduizenden mobiele apps gebruik van de producten van de negen jaar oude start-up.

Sofina investeerde midden 2019 in het bedrijf naar aanleiding van een kapitaalronde van zowat een kwart miljard euro. Aan die financieringsronde namen ook Eurazeo Growth, Highland Europe en Morgan Stanley Alternative Investment Partners deel. De holding van de familie Boël bezit sindsdien 7,56 procent van de Adjust-aandelen.

De Berlijnse start-up wordt nu overgenomen door zijn sectorgenoot AppLovin, die wordt gesteund door het kapitaalkrachtige investeringsfonds KKR. Volgens het persagentschap Bloomberg zou het Californische bedrijf 1 miljard dollar (835 miljoen euro) neertellen om Adjust in te lijven. Die officieuze overnameprijs - officieel worden geen financiële details bekendgemaakt - waardeert het belang van Sofina op omgerekend 63 miljoen euro. Het is onduidelijk of de overname in cash, in aandelen of in een combinatie van beide wordt betaald.

Tien miljard

Sofina, dat geen commentaar wil geven over de deal, was woensdag voor het eerst meer dan 10 miljard euro waard. De spilholding van de familie Boël noteert nu tegen een premie van 15 procent op de nettoactiefwaarde van 8,6 miljard euro van eind vorig jaar.

Jarenlang stond Sofina te boek als 'de schone slaapster van de Brusselse beurs', die door haar bijna onbestaande communicatie tegen een hardnekkige korting van ruim 30 procent noteerde. Dat veranderde toen CEO Harold Boël de communicatie aanscherpte met vlot gepende nieuwsbrieven en een serie spraakmakende deals.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud