Sofina denkt niet aan cashen bij Indiaas kroonjuweel Byju's

Harold Boël en Sofina kenden een boerenjaar in 2020. Onder meer het Indiase techbedrijf Byju's was coronaproof.

De waardering van het Indiase techbedrijf Byju's blijft maar omhoogschieten. Het belang van de Boël-holding Sofina is nu al 1 miljard dollar waard. Maar aan de Nijverheidsstraat denkt men niet aan cashen. 'We hebben volop vertrouwen in de verdere groei van Byju’s', zegt CEO Harold Boël in een exclusief gesprek met De Tijd.

Indiase parel, kip met de gouden eieren, kroonjuweel,... De superlatieven volgen elkaar in snel tempo op als men het over Byju's heeft. De naam is u misschien onbekend, maar de leerapp telt in India - en steeds meer daarbuiten - tientallen miljoenen gebruikers. Met de app kunnen leerlingen via een mengeling van video's, interactieve simulaties en andere inhoud oefeningen maken en zich voorbereiden op (toelatings)examens. Voor de jonge leerlingen werkt het onder het label Early Learn onder meer samen met Disney.

De holding van de familie Boël zit al vijf jaar in het kapitaal van het jonge bedrijf. En dat beklaagt men zich niet aan de Nijverheidsstraat in hartje Brussel. Het geesteskind van Byju Raveendran groeit als kool en haalt aan steeds hogere waarderingen massa's geld op.

UBS

Bij de jongste kapitaalronde legde een dochter van de Zwitserse bankreus UBS 150 miljoen dollar op tafel. De operatie waardeerde Byju's op 16,5 miljard dollar. Ter vergelijking: Sofina stapte in 2016 in de start-up aan een waardering van... 470 miljoen dollar. De participatie van de Boël-holding (6,2%) 'weegt' voortaan 1 miljard dollar.

Een sterk businessmodel, dat is waar we naar uitkijken als investeerder.
Harold Boël
CEO Sofina

Is de verleiding dan niet groot om snel te cashen? 'Nee', antwoordt Harold Boël. 'We hebben volop vertrouwen in de verdere groei van Byju’s. Er zijn nog zeer veel mensen die de app niet gebruiken.' Voor de CEO van Sofina is Byju’s een mooie illustratie van het gezegde: als alles goed gaat in ons vak, dan is de sky the limit. 'Een sterk businessmodel, dat is waar we naar uitkijken als investeerder. En in het geval van Byju’s is dat model een leerapp en het werd door hen foutloos in de praktijk gebracht', stelt hij.

Sofina verkocht vorig jaar nochtans een deel van zijn Byju-aandelen. 'Niet omdat we niet meer in hun model geloven. Wel omdat het een zodanig groot succes was', zegt Boël. 'We zullen het ons achteraf dus nooit beklagen dat we een deel van ons geld niet hebben gerecupereerd om het elders te herinvesteren.'

Lees zaterdag het interview met Harold Boël in De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud