Sofina stopt 25 miljoen dollar in Indiase vitamineverkoper

©AFP

Een jaar na de succesvolle exit bij de Indiase e-commercegroep Flipkart stapt Sofina in een andere 'kart'. De Belgische holding pompt geld in de vitamine- en proteïneretailer Healthkart.

In tegenstelling tot Flipkart is Healthkart geen zuivere internetverkoper. Het zeven jaar oude bedrijf verkoopt allerlei voedingssupplementen en fitnessaccessoires via een eigen website en app, maar ook via een netwerk van 110 eigen winkels in 40 Indiase steden.

De kapitaalronde van 25 miljoen dollar door Sofina  , de investeringsgroep van de familie Boël, dient vooral om het netwerk van fysieke winkels uit te breiden en nieuwe merken op te bouwen, klinkt het in een persmededeling die naar Indiase media werd verstuurd.

Oprichters Prashant Tandon en Sameer Maheshwari, die MBA's van respectievelijk Harvard en Stanford op zak hebben, zagen jaren geleden dat medicijnen en verzorgingsproducten over het hoofd werden gezien bij de opkomst van e-commerce. In 2011 startten ze een elektronisch platform voor de verkoop van geneesmiddelen, voedingssupplementen en andere medisch materiaal.

De geneesmiddelen werden later afgesplitst, waardoor Healthkart zich op proteïnen, vitamines en plantaardige supplementen concentreert. Omdat er geen traditionele bakstenen winkels waren in dit segment, opende Healthkart ook fysieke verkooppunten. Momenteel zit de omzet gelijk verdeeld over de twee kanalen.

Het bedrijf, dat eerder een kapitaalinjectie van de beroemde Silicon Valley-investeerder Sequoia kreeg, kent een gemiddelde jaarlijkse groei van 60 procent, klinkt het in de Indiase pers. Concrete cijfers worden niet gegeven.

Flipkart

Sofina, dat via zijn partnerschap met Sequoia ook 'een blootstelling' aan Uber heeft, heeft al met succes in India geïnvesteerd. Vorig jaar verkocht het zijn belang in de Indiase elektronicaretailer Flipkart met een meerwaarde van 80 miljoen euro. De Amerikaanse supermarktreus Walmart betaalde 21 miljard dollar voor het bedrijf. Bij de instap van Sofina in 2013 had het 'Indiase Amazon' een prijskaartje van 1,6 miljard dollar.

De Boëls investeren in India echter niet alleen in retailers. Ze stopten ook geld in de drankengroep Hector Beverages, die lokale kruidendranken op de markt brengt, en B9 Beverages, de brouwer van het ambachtelijk bier Bira 91. Sofina, in ons land een grote aandeelhouder van Colruyt, financierde in India ook de groep achter de populaire leerapp Byju's. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect