Vendis zet tweede fonds in de steigers

De kledingketen ZEB was tot nu toe de bekendste investering van Vendis Capital. ©DRIES LUYTEN

Vendis Capital maakt werk van zijn tweede fonds. Het zette onlangs een eerste stap in die richting met de oprichting van de vennootschap 'Vendis Capital II'.

De oprichting van de commanditaire vennootschap dateert van vorige week en verscheen in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad. Het is een eerste, administratieve stap richting tweede fonds. De aandelen zijn in de handen van de beheervennootschap Vendis Capital Management en van een anonieme stille vennoot.

Vendis Capital II heeft voorlopig een kapitaal van slechts 5.005 euro maar - zoals De Tijd eerder berichtte - is het de bedoeling in totaal 150 miljoen euro op te halen, fors meer dan bij het eerste fonds (111,5 miljoen). Het tweede fonds zal dezelfde focus hebben als het eerste: non-foodretail en fabrikanten van merkartikelen. Het eerste Vendis-fonds werd eind 2009 opgericht door het voormalige management van de retailholding Mitiska.

Er zullen allicht nieuwe investeerders aan boord komen in Vendis Capital II. Maar Vendis zal ongetwijfeld ook opnieuw aankloppen bij zijn bestaande aandeelhouders. Colruyt (13,45%) en de familie Colruyt (22,42%) bezitten samen meer dan een derde van Vendis Capital I. De beursgenoteerde brouwer Unibra, de biotechinvesteerder Rudi Mariën (ex-Innogenetics), leden van de families de Pret (AB InBev) en Vaxelaire (ex-GIB), maar ook de familie Lippens en Emiel Lathouwers (ex-AS Adventure) staken er geld in. Jacques Hayez (Cassis & Paprika) en een bevek van Bank Degroof eveneens.

ZEB

Vendis Capital I is ondertussen begonnen met desinvesteren. Deze zomer verkocht het zijn belang van 50 procent in de kledingketen ZEB aan de Colruyt-groep. ZEB was begin 2010 de eerste investering van Vendis. Vendis keerde een deel van de opbrengst van de ZEB-deal uit aan zijn aandeelhouders via een kapitaalvermindering van bijna 20 miljoen euro.

Vendis heeft nog belangen in Pranarôm/Herbalgem (aromatherapie), Mazarine (communicatie over luxe), Alexandre de Paris (haaraccessoires), Hypo Group (ruitersportkleding), Yarrah Pet Food (biologische dierenvoeding), Eyes & More (optiekketen) en Victoria (directe verkoop van juwelen).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud