10 miljoen gamers volgen concert in Fortnite

Popster Marshmello speelde een concert in game Fortnite. ©Photo News

Miljoenen gamers stroomden zaterdag virtueel samen om een korte show van de populaire dj Marshmello te volgen. Een concept dat mogelijkheden opent voor Fortnite-maker Epic.

Dat er iets speciaals zat aan te komen, zo liet Epic, de maker van de razend populaire game Fortnite, begin deze week weten. En nadat plots affiches in de virtuele wereld van het spel waren opgedoken, was het ook duidelijk wat. De Amerikaanse EDM-dj en popster Marshmello zou een concert geven in Pleasant Park, een onderdeel van het uitgebreide Fortnite-universum.

©AFP

Terwijl de Fortnite-gamers normaal op zoek zijn naar creatieve manieren om elkaar van kant te maken, bleken ze zaterdag ook open te staan voor een vredelievender vorm van samenzijn. Volgens de Canadese gamingjournalist Geoff Keighley werd het korte optreden van Marshmello in de game gevolgd door liefst tien miljoen spelers.

Kevin de kubus

Epic doet al langer zijn uiterste best om de wereld van Fortnite boeiend en verrassend te houden. Met plotse sneeuwstormen, nieuwe dimensies of - jawel - een paarse kubus genaamd Kevin. Maar ook met eenmalige evenementen. Zo organiseerde Epic vorig jaar een heuse raketlancering, waar ook al veel volk naar kwam kijken.

Maar met een liveconcert van een internationale ster trekt het bedrijf die evenementen naar een nieuw niveau. Voor de gelegenheid werden de wapens in het spel zelfs even uitgeschakeld, zodat niemand de pret van een concurrent kon vergallen.

Het optreden van Marshmello in Fortnite valt te herbekijken op YouTube.

Microbetalingen

Los van het feit dat een concert leuk is voor de Fortnite-gamers, kan dit soort evenement een slimme zakelijke vondst van Epic zijn. Het verdienmodel van Fortnite, dat gratis te downloaden is op het web, is geënt op microtransacties, waarbij gamers kleine bedragen uitgeven om zich een nieuw uiterlijk ('skins'), nieuwe gedragingen ('emotes') of nieuwe wapens aan te schaffen. Voor het evenement werden speciale Marshmello-attributen ter beschikking gesteld die spelers konden vrijspelen of kopen.

Daarnaast kan het evenement wel eens een mooie testcase zijn voor andere marketingdoeleinden. De exposure die met een optreden in Fortnite gepaard gaat, kan zoals aangetoond oplopen tot miljoenen. Bovendien spreek je er tieners mee aan, een publiek dat zich nog maar moeilijk laat verleiden door traditionele mediakanalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content