Antwerpse festivalbandjesleverancier doet in Frankrijk eerste overname

CEO David De Wever neemt met het Antwerpse Playpass de Franse sectorgenoot Yuflow over. ©Wim Kempenaers

Playpass, de hofleverancier van slimme polsbandjes aan festivals, neemt sectorgenoot Yuflow over. 'We krijgen nu voet aan de grond op de moeilijke Franse markt', zegt CEO David De Wever.

Het Antwerpse Playpass specialiseert zich in slimme polsbandjes - met ingebouwde chip - waarmee u toegang kan krijgen tot muziekfestivals en er vaak ook cashloos kan betalen. Ook de supporters van KV Mechelen en RSC Anderlecht kunnen via Playpass-technologie inmiddels cashloos betalen voor hun eten en drinken met hun abonnementskaart.

Om internationaal verder te groeien, kondigt de in 2013 opgerichte start-up nu zijn eerste overname aan. Het koopt het Franse Yuflow, een sectorgenoot in contactloze betalingen op evenementen. Hoeveel Playpass voor Yuflow op tafel legt, wil CEO en mede-oprichter David De Wever niet kwijt.

'Buiten België staan we al sterk in Duitsland, Engeland en Spanje', preciseert hij. 'Maar we krijgen nu ook voet aan de grond op de moeilijke Franse markt, waar we ons twee jaar geleden nog hadden teruggetrokken. We zullen het merk en de identiteit van Yuflow bewaren, terwijl zij onmiddellijk overschakelen op onze technologie.'

Yuflow heeft meer dan 200 klanten, waaronder Jazz Festival Wenen en golftornooi The Evian Championship. Playpass mag dan weer de muziekfestivals Lollapalooza Berlin en Rock Werchter en het Sportpaleis tot zijn ruim 500 klanten rekenen.

Na de overname blijft Yuflow een onafhankelijke dochter. Playpass, dat al kantoren had in Antwerpen en New York, telt nu in totaal 55 werknemers en vertegenwoordigt een geconsolideerde omzet van 5 miljoen euro. Twee jaar geleden werd het uitgeroepen tot Beloftevolle Onderneming van het Jaar.

's Zomers halve wereldreis

Het slimme polsbandje van Playpass - of op sommige festivals als Jazz Middelheim en Gent Jazz een kaart - verkort de wachtrijen en maakt dat bezoekers 15 à 30 procent meer uitgeven, wat handig meegenomen is voor de festivalorganisator. Playpass verwerkt op festivals duizend betalingen per minuut of meer dan een miljoen per dag.

De voorbije jaren haalden CEO David De Wever en co 6,2 miljoen euro op via diverse kapitaalrondes. 'Dit jaar willen we daar 5 à 10 miljoen euro bijdoen', zegt de CEO, die al enkele jaren elke zomer een halve wereldreis maakt langs allerlei festivals.

'We willen groter worden door organische groei en strategische overnames.' In eigen land, maar ook in Spanje, Frankrijk en Engeland, lopen er onder meer gesprekken met voetbalclubs om er slimme Playpass-kaarten te introduceren, aldus De Wever.

Op die markt bokst Playpass op tegen het Belgische Starnet, dat al binnen is bij een handvol Belgische eersteklassers in het voetbal. 'Het grootste verschil met Starnet is dat wij zelf onze technologie ontwikkelen, terwijl zij technologie aankopen en verder verdelen', aldus De Wever.  'Daardoor heeft Starnet minder invloed op de ontwikkeling en zijn ze minder vernieuwend.'

Brazilië, of Chili?

Hoewel Playpass internationaal moet afrekenen met de concurrentie van het Canadese Intellitix en het Nieuw-Zeelandse Glownet, dromen De Wever en co groot. 'De positionering van Yuflow in Frankrijk en Zwitserland is een aanwinst voor onze mondiale ambitie. We willen binnen drie jaar wereldwijd marktleider zijn in de toegangscontrole en cashloze betaling in de entertainmentsector. Buiten Europa ligt onze focus op Zuid-Amerika, waar we op het punt staan om een kantoor te openen in Brazilië of Chili.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect