Brits varkentje Peppa Pig verovert China

Peppa Pig (links beneden) met haar ouders en broer. ©rv

De Chinezen lopen storm voor Peppa Pig, een Britse animatiefiguur. Het onschuldige varkentje jaagde de overheid al op stang.

Pas op 2 februari komt de langverwachte film van Peppa Pig in de zalen, maar nu al kijken de Chinezen uit naar de verfilming van de dagelijkse bezigheden van het Britse peuter- en kleuteranimatiefiguurtje. Een trailer van de film werd al 300 miljoen keer bekeken en op sociale media schreven Chinezen honderdduizenden berichten met de hashtag #WhatisPeppa.

Op Facebook heeft Peppa Pig haar eigen live-tv-kanaal.

Peppa Pig is een vrouwelijke big die samen met haar ouders, broer en vrienden allerlei gewone dingen meemaakt en zo jonge kijkers wijsheid bijbrengt. Terwijl dit artikel geschreven werd, ging Peppa Pig op haar YouTube-kanaal met haar ouders en een vriendinnetje - een kangoeroe - naar zee.

Daar doken ze met een duikboot onder water om te kijken welke wezens er allemaal leven. Nadien gingen ze surfen. Een kwartier later bezocht ze met een bus vol andere kleuterdieren London Bridge.

De animatiereeks groeide sinds haar ontstaan in 2004 uit tot een wereldwijd succes. In 180 landen kochten tv-zenders de uitzendrechten. In ons land is de reeks te zien op de kinder-tv-zender Nickelodeon.

Goudmijn

Het antropomorfe varken is een goudmijn voor zijn eigenaar, het Canadese tv- en filmhuis Entertainment One. In 2017 steeg de omzet van zijn kinderdivisie met 50 procent naar 139 miljoen pond. Dat was grotendeels te danken aan Peppa Pig. De winst voor belastingen verdubbelde naar 78 miljoen pond. 

De groei versnelde toen Peppa Pig in 2015 naar China trok. Entertainment One sloot een contract met de Chinese openbare omroep CCTV. Sindsdien werden de clips van Peppa Pig op de site van CCTV al 30 miljard keer bekeken.

Pretparken

Dit jaar wil Entertainment One de hype in China naar een hoogtepunt brengen. Eind dit jaar openen twee Chinese Peppa Pig-pretparken de deuren.

180
Uitzendrechten
In 180 landen kochten tv-zenders de uitzendrechten van Peppa Pig. Ook Belgische peuters en kleuters kunnen ernaar kijken.

En er komt een film in samenwerking met het filmproductiehuis van de Chinese internetreus Alibaba. Dat gebeurt niet toevallig begin februari. Dan vindt het Chinese Nieuwjaar plaats en begint het jaar van het varken.

Toch veroorzaakte het op het eerste gezicht onschuldige Peppa Pig ook controverse. De Chinese videodeelapp Douyin - bij ons bekend als TikTok - moest vorig jaar van de Chinese overheid 30.000 video's van Peppa Pig verwijderen omdat die obsceen zouden zijn. Ook de hashtag #PeppaPig werd aan banden gelegd.

Dat gebeurde nadat het varken werd geadopteerd door de 'shehuiren', een Chinese tegencultuur die Peppa Pig gebruikte om kritiek te geven op de Chinese maatschappij. Ook verschenen er afbeeldingen van het biggetje met obscene en seksueel getinte commentaren eronder.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content