Chinezen azen op deel van muzieklabel Taylor Swift

De Amerikaanse Taylor Swift is een van de topartiesten van Universal Music Group. ©Photo News

De Chinese internetreus Tencent onderhandelt met het Franse moederbedrijf Vivendi om een belang van 10 procent in 's werelds grootste muzieklabel te kopen.

Het Chinese internetconcern Tencent wil miljarden investeren in 's werelds grootste muzieklabel, Universal Music Group. Het onderhandelt met Vivendi, het Franse mediaconglomeraat en moederbedrijf van Universal, om een belang van 10 procent te kopen. De deal zou Universal Music, dat onder andere Taylor Swift en Lana Del Rey onder dak heeft, op 30 miljard euro waarderen, klinkt het in een mededeling van Vivendi.

Tencent zou ook de optie verwerven om zijn aandeel binnen het jaar te verdubbelen aan dezelfde prijs en voorwaarden. 

Chinese muziekmarkt

Vivendi kondigde eerder al aan dat het tot de helft van zijn muziekdochter Universal wil verkopen en geeft in het communiqué aan dat het ook blijft zoeken naar een bijkomende minderheidsaandeelhouder. Vivendi verwacht dat Universal dankzij de deal met Tencent kan profiteren van de opening van de onderbenutte Chinese muziekmarkt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect