'Fortnite' verrijst uit het zwarte gat

©doc

De populaire game 'Fortnite' is dinsdag heropgestart in een nieuwe versie, Chapter 2. Epic Games, de maker van 'Fortnite', had wereldwijd consternatie veroorzaakt door de vorige versie zondag te laten verdwijnen in een 'zwart gat'.

'Fortnite' is in zijn populairste versie een 'battle royale'-game waarbij telkens 100 spelers elkaar uitmoorden op een eiland. Daarbij kunnen de spelers ook min of meer ingenieuze constructies bouwen om zich te beschermen tegen aanvallers en de elementen.

De game is op tal van platformen gratis te spelen. De inkomsten komen van de verkoop van virtuele spulletjes zoals skins, maar die beïnvloeden het spelverloop niet. Met Chapter 2 probeert de game terrein terug te winnen op mobiele rivalen zoals 'Apex Legends' en 'Call of Duty'.

Fortnite Is Now A NEW Game!

De omschakeling was een sterk staaltje van marketing en storytelling. Het eiland werd zondag getroffen door een reeks raketten en een inslaande meteoriet. Een zwart gat slorpte de wereld op en het scherm bleef grotendeels zwart. De toestand leidde zondag en maandag tot onrust en tal van geruchten over het voortbestaan van het spel. Dinsdag werden de fans uit hun lijden verlost met de nieuwe editie.

Er zijn dertien nieuwe locaties, de avatars kunnen voortaan zwemmen, vissen, motorboten besturen, gewonde strijdmakkers wegdragen en uiteraard zijn er tal van nieuwe avatars, schuilplaatsen en wapens. Spelers worden nu ook beloond voor activiteiten zoals het bezoeken van bepaalde plaatsen. Het blijft wel de bedoeling elkaar naar hartenlust uit te moorden op een eiland. Geoefende spelers vinden het allemaal een hele verandering waar ze nog honderden uren zoet zullen mee zijn. 

'Fortnite is back' beheerste het Amerikaanse Twitter-universum met 13.000 tweets en gamer Turner 'Tfue' Tenney speelde Chapter 2 op livestream voor bijna 170 miljoen fans, minder dan twee uur na de lancering.

Concurrentie

'Fortnite' was in 2018 het lucratiefste game met 2,4 miljard dollar aan inkomsten, zo blijkt uit gegevens van Nielsen. 

Het succes lokte navolging uit. Concurrent Electronic Arts lanceerde 'Apex Legends'. Op 1 oktober werd bovendien de mobiele versie gelanceerd van 'Call of Duty' van Activision. Die was al meteen goed voor 125 miljoen downloads en bracht al meer dan 28 miljoen dollar op.

Bij 'Fortnite' daarentegen gaven spelers 23 procent minder uit sinds 'Call of Duty' werd gelanceerd. De vernieuwing lijkt hoognodig te zijn geweest.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect