start-ups

Gents partygame valt in de smaak bij Amerikaanse supermarktreus

Het partygame Deer Lord werd door twee vrienden bedacht in een Frans vakantiehuis. ©Deer Lord Games

Het piepjonge gezelschapsspel Deer Lord is opgepikt door de topverdeler Publisher Services. De twee oprichters mogen dromen van een topverkoop.

Dries De Geyter en Dennis Lippens, beiden 29, bedachten Deer Lord acht jaar geleden tijdens een vakantie met vrienden in Zuid-Frankrijk, waar weinig te beleven viel. Het spel sloeg aan en vrienden en familie pushten de twee om er een echt spel van te maken. De eerste versie heette 'Akkerdjie', later werd dat dus Deer Lord.

Het is een strategisch kaartspel waarin het de bedoeling is de medespelers te misleiden en te manipuleren. De spelers moeten proberen opdrachten uit te voeren zonder dat de anderen dat door hebben. Een voorbeeld: 'Gebruik in het gesprek een bekende liedjestekst zonder dat je medespelers doorhebben dat je aan het citeren bent.' Word je toch betrapt, dan roept een van de andere spelers 'deer lord!' en moet je een nieuwe kaart nemen. 'Het is een partyspel om mensen gekke dingen te laten doen', zeggen de makers.

De bedenkers van het partygame Deer Lord. ©Deer Lord Games

Eind vorig jaar dropten ze hun spel op Kickstarter, een crowdfundingsite. Het doel om 10.000 euro op te halen werd al na zes dagen bereikt. De Geyter en Lippens klokten uiteindelijk af op 40.000 euro. 750 gulle sponsors kregen in ruil voor hun gift een exclusieve versie van het spel toegestuurd.

De makers gebruikten het geld om een grote oplage van hun spel te laten maken bij het Duitse Ludofact. In april verscheepten de makers hun eerste Deer Lords. Sindsdien namen de twee vanuit Gent de hele verkoops- en logistieke keten voor hun rekening: bestellingen opnemen, facturatie, voorraadbeheer, sociale media, enz.

De twintigers verkochten ondertussen 10.000 dozen van hun spel en zijn uitbreidingen. Slechts 10 procent van de kopers is Belg. 'Partygames scoren vooral in Engelstalige landen', zegt De Geyter. Dat wordt bevestigd door de verkoopcijfers: 60 procent in de VS en telkens 10 procent in Canada en het VK. De resterende 10 procent gaat naar andere Europese landen. 

Het Vlaamse partygame Deer Lord. ©Deer Lord Games

In oktober werd Deer Lord goed onthaald op Spiel in Essen, 's werelds grootste spelletjesbeurs. Het spel trok er de aandacht van een inkoper van de Amerikaanse supermarktgroep Target. Dat bracht de bal aan het rollen. Deer Lord Games mocht aan tafel met University Games en Publisher Services, twee wereldwijde verdelers van gezelschapsspelen. Het werd Publisher Services, verdeler van Kolonisten van Catan en verdeler van de razend populaire Codenames en Exploding Kittens. Voor een onbekend bedrag en 10 procent royalty's per spel verkochten de makers hun spel. '10 procent is een mooie deal, normaal moeten makers bij hun eerste spel tevreden zijn met 5 à 8 procent', zegt De Geyter.

Met het contract kunnen de makers zich weer volop toeleggen op het creatieve proces, vanaf 1 januari neemt Publisher Services de hele verkoop en logistiek voor zijn rekening. De Geyter en Lippens werken aan een nieuw spel, uitbreidingen van Deer Lord en zogenaamde franchises: een Star Wars-, Harry Potter-, Disney- of Lord of the Rings-versie van het spel. 

Dankzij hun wereldwijde verdeler dromen de makers van een megaverkoop. 'Publisher Services heeft een rechtstreekse lijn met warenhuisketens als Target, Walmart en Barnes & Noble. We hebben zeker een goede kans om daar op termijn in de rekken te liggen', besluit De Geyter. Target en Walmart zijn in de VS goed voor de helft van de spelletjesverkoop.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud