Heel de wereld wil een Plopsaland

©studio100

Maya de Bij is niet alleen op het scherm een hit. Ook in pretparkvorm verovert het tekenfilmfiguurtje van Studio 100 de wereld. Met Polen en Tsjechië als eerste nieuwe landen die voor de bijl gaan.

Een insect dat zich als een lopend vuurtje over de wereld verspreidt, het lijkt niet meteen nieuws om enthousiast over te worden. Maar in dit geval gaat het om een geanimeerd insect waar kinderen dol op zijn, en draagt het de naam Maya de Bij.

4 miljoen mensen, verspreid over meer dan 100 landen. Zoveel volk lokte het vrolijke bijtje al naar de bioscoop sinds de eerste Maya-film - ‘Maya-Eerste vlucht’ - vorig najaar in première ging. En de animatiereeks is al langer in meer dan 150 landen op de buis.

Dat is op zich al fijn nieuws voor Studio 100, het Belgische entertainmentbedrijf achter Maya. Maar die populariteit effent ook het pad voor het bedrijf op andere vlakken. Het audiovisuele succes van de figuur creëert immers over heel de wereld een voedingsbodem voor een andere business die voor Studio 100 van levensbelang is: pretparken. Studio 100 hanteert een zogenaamde 360 graden-strategie. Elk figuurtje is de basis niet alleen voor een tv-reeks, maar ook voor liedjes, boeken, liveshows, noem maar op. En een fysieke aanwezigheid in een pretpark is een essentieel onderdeel om de cirkel rond te krijgen. ‘In een park kunnen de kinderen rechtstreeks in contact komen met de figuren waar ze graag naar kijken’, zo drukte Plopsa-baas Steve Van den Kerkhof het eerder uit in een gesprek met De Tijd. ‘Dat is heel belangrijk om je figuurtjes te laten leven.’

Plopsa, de pretparkpoot van Studio 100, baat voorlopig vijf parken uit, verspreid over België, Nederland en Duitsland. Die parken waren vorig jaar goed voor 2,85 miljoen bezoekers en een omzet van 65 miljoen euro. Een mooie groei ten opzichte van 2013, toen Plopsa over zijn vijf parken 58 miljoen euro omzet haalde uit 2,6 miljoen bezoekers. Maar Van den Kerkhof heeft nooit onder stoelen of banken gestopt dat de ambities nog verder reikten.

Licenties

Behalve België, Nederland en Duitsland staan ook Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk - markten die de groep kent en vertrouwt - op de radar om zelf overnames te doen. Maar met dank aan de wereldwijde uitstraling van Maya - en ook nieuwe figuurtjes als Wickie de Viking en het weesmeisje Heidi - liggen ook andere markten wijd open.

Daar hanteert Plopsa een andere strategie, door te werken met licenties, zei Van den Kerkhof eerder al. ‘Veel parken zijn op zoek naar manieren om te investeren in attracties of gethematiseerde zones, maar hebben niet de juiste content om iets mee te doen’, klonk het vorig jaar. ‘Voor hen zijn wij de ideale bron. Onze figuurtjes in internationale parken onderbrengen is een nieuwe vorm van groei.’

Ondertussen is die licentiebusiness volop draaiende. Vorig najaar werd in Polen een eerste deal gesloten. Momentum Capital - een Nederlandse private-equityspeler - heeft er een licentie genomen op zowel Maya de Bij, Wickie de Viking als Heidi. Een deels indoor-, deel outdoorzone rond Maya de Bij moet er de basis worden van wat uiteindelijk een groter themapark zal worden. Startinvestering: 30 miljoen euro. Veel geld, maar het feit dat de Maya-zones in de parken van Plopsa zo goed draaien, boezemt duidelijk vertrouwen in. Ook Studio 100 zelf gelooft erin. Er lopen gesprekken om een participatie van 15 procent te nemen in Holiday Park Kuwotny, zoals het Poolse park zal heten.

Zo’n participatie is niet overal aan de orde. Ondertussen heeft ook een Tsjechische financiële partij een licentiedeal gesloten voor de drie figuurtjes. Bedoeling is om ook daar eerst een Mayaland neer te poten. De vergunningen daarvoor zijn momenteel in aanvraag. In dat project stapt Studio 100 zelf niet in.

Gele golf

Die twee deals zijn het startpunt van wat een heuse gele golf kan worden voor de hele wereld. ‘We hebben momenteel meer dan 50 geïnteresseerde partijen met wie we praten’, zegt Van den Kerkhof. ‘In China, de VS, Australië, Canada, noem maar op. Pas op, dat wil niet zeggen dat we overal deals zullen sluiten. We geven onze figuurtjes niet zomaar uit handen aan eender wie.’

Maar aandacht is er dus genoeg. Uit de hele wereld. En dat ligt aan meer dan aan goed ontvangen tekenfilms alleen, zegt de Plopsa-baas. ‘Wij zijn voor veel pretparken een ideale partner. Wie een licentie neemt op onze figuren, krijgt toegang tot al onze ontwerpen. We hebben bijvoorbeeld van Maya 15 verschillende standbeelden. Als een park die wil, bellen wij naar onze leverancier dat ze die mallen moeten vrijgeven. Hetzelfde met attracties. Licentienemers krijgen toegang tot alle plannen. Zo moet een licentienemer zelf geen ontwikkelingskosten meer maken.’

En het gaat nog verder dan dat. Plopsa geeft ook op andere vlakken ondersteuning, met een heus licentieteam. De mensen van Plopsa staan de licentienemer bijvoorbeeld bij in het opstellen van een businessplan of het zoeken van de juiste investeerders. ‘Onze mensen gaan ook ter plaatse als het park of een zone opengaat, om het lokale team met raad en daad bij te staan eens het operationeel is’, aldus Van den Kerkhof.

Voor Plopsa is het een manier om zonder zelf veel risico te moeten lopen, toch wereldwijd aanwezig te zijn. Dat brengt geld in het laatje - licentienemers betalen een vaste vergoeding, plus een percentage van de omzet in royalty’s. Maar Studio 100 verzekert er zich zo ook mee van dat zijn tv-figuurtjes wereldwijd blijven ‘leven’ en is zo ook weer zeker van een afzetmarkt voor zijn merchandise. En zo is de cirkel rond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content