Kinepolis heeft sterke zomer achter de rug

De heruitgave van 'The Lion King' deed een massa Belgen in de zomer een bioscoop opzoeken. ©© Disney Enterprises/The Hollywo

De bioscoopgroep Kinepolis kreeg in het derde kwartaal 10 miljoen bezoekers over de vloer, een vijfde meer dan vorig jaar.

Kinepolis  verwijst voor de forse stijging van het aantal bezoekers naar het succes van onder meer 'The Lion King', de overname van de El Punt-bioscopen in Spanje en de bijdrage van de onlangs geopende complexen in Frankrijk, Canada en Nederland.

Kinepolis kende bovendien een bijzonder zwak derde kwartaal in 2018. Het uitzonderlijk warme zomerweer en het WK voetbal zorgden toen voor lege bioscoopzalen. Dat vergemakkelijkt de vergelijkingsbasis. Over de eerste negen maanden van het jaar ligt het bezoekcijfer op 27,7 miljoen (+9,5%).

We werden geholpen door een stevig internationaal filmaanbod en betere weersomstandigheden dan in 2018.
Eddy Duquenne
CEO Kinepolis

In alle landen stegen de opbrengsten meer dan het bezoekcijfer, met uitzondering van Spanje wegens de integratie van de El Punt-bioscopen.

Efficiëntie

Kinepolis geeft in zijn tradingupdate geen winstcijfers, maar zegt wel dat de ebitda (brutobedrijfswinst) is gestegen, zowel in totaal als per bezoeker. De groep verwijst daarvoor naar de stijging van de omzet en de winstgevendheid per bezoeker en naar de 'toegenomen operationele efficiëntie'.

De focus van Kinepolis ligt nu op de expansie in de VS. Op 11 oktober rondde de groep de overname van het Amerikaanse MJR Digital Cinemas af. 'Ik kijk ernaar uit de komende maanden aan de slag te gaan in de VS samen met het Amerikaanse team', zegt CEO Eddy Duquenne. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect