Miljardendeal in Amerikaanse media

©Reuters

Telecomreus AT&T is bereid ruim 85 miljard dollar op tafel te leggen om via succeszenders als HBO zijn toekomst te verzekeren.

AT&T bevestigde zaterdagavond meer dan 85 miljard dollar (77 miljard euro) te bieden voor Time Warner . De deal overtreft het bod van 66 miljard dollar van Bayer op Monsanto als grootste van het jaar. De bierfusie tussen AB InBev en SABMiller is nog groter, maar die werd vorig jaar al aangekondigd.

De verkennende gesprekken van de voorbije weken tussen AT&T en Time Warner kwamen in een stroomversnelling nadat persbureau Bloomberg had onthuld dat de twee informele onderhandelingen voerden.

Op Wall Street vlagde het aandeel Time Warner vrijdag al 8 procent hoger af op 89,48 dollar, wat de mediagigant een prijskaartje van 73 miljard dollar meegaf. Met een bod van 107,5 dollar per aandeel biedt AT&T bereid nog een stevige premie van 20 procent boven die slotkoers. 

Heilige graal

Dat hoog prijskaartje is niet onlogisch. Time Warner is in tijden waar de grens tussen telecom-, technologie- en mediabedrijven steeds meer vervaagt een begeerd doelwit, dat vroeger ook de interesse van Apple wekte. De heilige graal in die bikkelharde strijd om de klant is één woord samen te vatten: content.

Sterke inhoud zal altijd winnen. Ook op mobiele schermen.
Randall Stephenson
CEO AT&T

En van die klantenbindende inhoud bulkt Time Warner: denk aan HBO, bedenker van een eindeloze reeks televisiehits als 'The Sopranos', 'Boardwalk Empire' en 'Game of Thrones', nieuwszender CNN en de muziekcataloog van Warner Brothers. 

'We zijn ervan overtuigd dat sterke inhoud altijd zal winnen', liet AT&T-CEO Randall Stephenson weten op een telefonische conferentie. 'Dat is zo op het grote scherm, op het televiescherm en zal ook zo zijn op mobiele schermen.'

Begeerde 'content': Game of Thrones

Net die inhoud kan de toekomst van een klassieke telecomoperator als AT&T toekomst verschaffen, nu het klassieke telefoonverkeer door de opkomst van berichtendiensten als Whatsapp en Snapchat onder druk staat en steeds meer inkomsten van de datavretende 'always on' consument naar internetreuzen als Facebook en Google vloeien.

Die honger naar 'content' is een wereldwijd fenomeen. Zo legde Telenet-moeder Liberty Global onlangs de hand op de uitzendrechten voor Formule 1 en investeert ook Telenet zelf fors in inhoud, met televisiezender Vier en eigen series als 'Chaussée d'Amour'. 

Tegelijk is ook de toekomst van Time Warner onzeker. Steeds meer Amerikanen passen voor een duur kabelabonnement met tientallen televisiezenders waaronder een flink pak van Time Warner . Ze 'knippen de kabel' en opteren voor een goedkopere formule over het internet, via onder meer de streamingdienst van Netflix. In een poging rechtstreeks de concurrentie met Netflix aan te gaan, richtte Time Warner een eigen streamingdienst - HBO Go - op.

Washington

AT&T wou de overname snel beklinken uit vrees dat er kapers op de kust zouden opduiken. Maar naast Apple zou 21st Century Fox, die eerder ook al belangstelling toonde, voorlopig passen voor een nieuw bod.

Vraag is vooral of de deal groen licht krijgt van Washington. De Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump liet dit weekend op campagne al weten dat hij de deal zal blokkeren als hij verkozen wordt. Zijn Democratische tegenkandidate Hillary Clinton sprak zich nog niet uit, maar toonde zich eerder al een koele minnaar van monsterfusies.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content