Netflix boekt sterke internationale groei

©Bloomberg

Internationaal stoomt de aanbieder van internettelevisie op volle kracht door, alleen zijn die activiteiten nog verlieslatend.

De omzet van het bedrijf lag vorig kwartaal met 1,6 miljard dollar een vijfde hoger dan een jaar eerder. Netflix boekte een nettowinst van 26 miljoen dollar, tegen 71 miljoen dollar een jaar eerder.

Verwachtingen overstijgen

Netflix   heeft dankzij een sterke groei op buitenlandse markten zijn bereik vorig kwartaal aanzienlijk verhoogd. Dat maakte de Amerikaanse aanbieder van internettelevisie woensdag na beurs bekend. De streamingdienst heeft in het tweede kwartaal 3,28 miljoen kijkers extra overtuigd om zich op hun dienst te abonneren.  

65 miljoen
de streamingdienst Netflix heeft een totaal van 65,55 miljoen abonnees bereikt in het tweede kwartaal van 2015

De grens van 65 miljoen abonnees is tegen verwachtingen in dus overschreden. Volgens ramingen van Netflix zelf zouden er 2,14 miljoen abonnees erbij komen, volgens analisten 3,14 miljoen. Op de internationale markten werden 2,4 miljoen nieuwe klanten geworven, waardoor het totaal aantal abonnees daar op 23,3 miljoen uitkwam.

Volgens Netflix is die stijging te danken aan de productie van eigen content zoals de series Marvel's Daredevil, een kaskraker bij het brede publiek, het derde seizoen van de gevangenisserie Orange is the New Black en de sciencefictionreeks Sense8. Bovendien zullen de komende maanden ook enkele Netflixfilms gelijktijdig losgelaten worden op de cinemabezoeker en huiskamer zoals Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend. 

Volgens de cijfers zou 90 procent van hun abonnees tijd verslijten aan 'Netflix originals'. Het bedrijf blijft dan ook volop gaan voor eigen producties.

Netflix prijkt tijdens de piek in het Amerikaans internetverkeer op steeds meer schermen. Het scoort een groter percentage dan populaire websites zoals Youtube of Facebook. ©Netflix

Ambities

Hastings zou graag een jaarlijkse stijging van abonnees met 5 à 6 miljoen zien voor de komende jaren tot het tussen de 60 en 90 miljoen Amerikaanse abonnees heeft. Momenteel staat de teller op 42,3 miljoen.

Daar stopt het echter niet. Netflix plant intense uitbreidingen naar nog meer landen tegen eind 2016. Het wil voet aan wal zetten in 200 landen om precies te zijn om de titel wereldspeler te bemachtigen. De komende maanden lanceert het zich in Japan, Portugal, Spanje en Italië. Om China te veroveren, is het bedrijf nog steeds op zoek naar een geschikte partner.

Niet goedkoop

Dankzij eigen content zoals Orange Is The New Black overtuigd Netflix steeds meer kijkers. Het succes heeft echter wel zijn prijskaartje ©doc

Het produceren van eigen content is echter stukken duurder dan het kopen van licenties. In 2016 zal 5 miljard dollar gespendeerd hebben aan eigen content en licenties en 1 miljard dollar investeren in marketing. Dat is uiterst belangrijk nu veel traditionele mediabedrijven aankondigen een eigen streamingdienst uit te rollen. Bovendien helpt de eigen content ook om zich van concurrenten te onderscheiden.

De enorme expansiedrang naar nieuwe landen heeft ook zijn prijs. De internationale activiteiten zorgen voor groei, maar leveren nog geen winst op. Op de internationale streamingsdiensten werd 92 miljoen dollar verloren. Op de Amerikaanse thuismarkt werd daarentegen een winst van 340 miljoen dollar geboekt. De winst daalde met 63 procent ten koste van een uitgebreider aanbod van zowel aangekochte als zelf geproduceerde content. De sterke dollar beïnvloedde ook de omzet, die buiten de Verenigde Staten behaald werd.

Netflix-CEO Reed Hastings maakt zich er geen zorgen over: 'Hoe we het in het eerste jaar doen op nieuwe markten, is niet bepalend voor de resultaten op lange termijn. De komende jaren zullen we een duidelijker beeld krijgen van hoe we het doen op andere markten dan de Verenigde Staten.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content