Vlaamse audiopioniers halen 28 miljoen dollar op bij Chinezen

Guy en Wilfried Van Baelen, de bedenkers van 3D-geluid, hebben nu een deal beet met het Chinese Beijing Jetsen Technologies. ©Wim Kempenaers (WKB)

Auro Technologies, een spin-off van de Vlaamse Galaxy Studios waarin Barco ook voor 10 procent participeert, trekt een investering van 28 miljoen dollar (24 miljoen euro) van het Chinese Beijing Jetsen Technologies. Van de opbrengst van de aandelenverkoop gaat 10,5 miljoen euro naar vers kapitaal.

Stel je voor dat je in een filmzaal zit en het geluid komt op je af alsof je er middenin zit. 'Aha, surround geluid', zal je zeggen. Maar vergeleken bij de  audiofiele revolutie van 3D-geluid is dat een verre echo uit de jaren zeventig. Drie-dimensionaal geluid (3D) is wat zich al enkele jaren schoorvoetend – want het vergt een dure omschakeling van de hardware van bioscoopzalen - aandient als de nieuwste trend in bioscoop en hifi-land. Wie ooit één keer 3D-geluid in een bioscoopzaal heeft beleefd, weet dat 3D-geluid een zelfde stap betekent als die van stereo naar surround-geluid.

Pioniers van deze technologie: de Belgische broers Wilfried en Guy Van Baelen, de oprichters van de Galaxy Studios in het Kempense Mol. Hun ultieme ontdekking, in 2006: dat een zogenaamde ‘immersieve’, levensechte geluidservaring niet alleen afhankelijk is van het geluid links, rechts voor en achter je, maar ook van dat boven en onder je. Het geheime wapen van hun Auro 3D-technologie is daarom een reeks speakers die hoog tegen het plafond staan opgesteld boven de surround-boxen, met als orgelpunt de zogenaamde ‘voice of God’, een gigantische speaker in het plafond recht boven het publiek.

28 miljoen dollar
Het Chinese beursgenoteerde Beijing Jetsen Technologies koopt voor 28 miljoen dollar (24 miljoen euro) een belang van 20 procent in Auro 3D, een spin-off van de Galaxy Studios.

Maar, zoals dat wel meer gaat met pioniers, zijn het vaak de volgers en dominante spelers die uiteindelijk de lead nemen, omdat ze veel diepere zakken hebben. Zeker als dat het wereldvermaarde Dolby is, dat met zijn Atmos-geluid sinds enkele jaren een gelijkaardige technologie in de markt zet. Alleen moeten de bioscoopzalen en de postproductiehuizen ook uitgerust zijn voor de technologie. In België heeft Kinepolis Brussel zo’n zaal - zij het met het Amerikaanse  Atmos. Wereldwijd zijn er intussen meer dan 550 met Auro 3D uitgerust, en heeft daarmee een marktaandeel van zowat 40 procent, Atmos 60 procent. Zowat alle grote productiehuizen, zoals Dreamworks en Sony Studios, leveren 3D-audio voor films zowel in het Auro 3D- als het Atmos-formaat.

Wat zeker bijdroeg tot het succes is dat de Kortrijkse beeldschermenspecialist Barco in 2012 een belang van 10 procent in het bedrijf nam en wereldwijd cinemazalen, naast zijn 3D-projectoren, ook met Auro 3D begon uit te rusten.

Vandaag werd bekend dat de Kempenaars nog eens 20 procent van hun aandelen verkopen aan het Chinese Beijing Jetsen Technology, goed voor 28 miljoen dollar (24 miljoen euro). Met een deel daarvan financieren de broers hun eerdere kapitaalverhoging van 10,7 miljoen euro (12 miljoen dollar). De overige 70 procent zit bij de broers en de Duitse industrieel Alfred Schefenacker, een fan van het eerste uur en de ondernemer achter de gelijknamige automotiveleverancier.

De voorbije jaren ging Auro 3D zich ook richten op de consumentenelektronica, zoals  de gaming-wereld en de wereld van hifi-muziekinstallaties en audiosystemen voor auto's. Het lijkt erop dat de nieuwe samenwerking met de Chinezen zich vooral hierop toelegt. ‘De voorbije twee decennia hebben we ons toegelegd op ervaring in de media en entertainment industrie', zo licht Shengli Han, de CEO van Beijing Jetsen Technology toe. 'Met Auro 3D kunnen we verder groeien in broadcasting (tv-uitzendingen) en consumer electronics (audiosystemen voor de consument, red).’ Het bedrijf, dat op de beurs van Shenzen noteert, is gespecialiseerd in audio- en videotechnologie voor televisiezenders, en haalde vorig jaar een omzet van 400 miljoen euro (3 miljard yuan).

Wilfried Van Baelen, eigenlijk het technische brein achter de 3D-technologie, noemt de participatie een ‘kans om 3D-technologie ter beschikking te stellen voor de consument, waar en wanneer die dat wil.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content